Helsinki-Vantaan 17 linja-autolaiturista lähtee tällä hetkellä noin 600 bussia vuorokaudessa.
Suurin osa linja-autoliikenteestä on HSL:n (Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä) paikallisliikennettä. Loppuosan muodostavat pysäköintialueille ja hotelleihin ajavat sukkulabussit, tilausajot sekä kaukoliikenteen bussit.
Kaukoliikenne ulottuu useimpiin noin 200–300 kilometrin säteellä sijaitseviin suurehkoihin kaupunkikeskustoihin. Näitä ovat muun muassa Tampere, Turku, Pori, Lahti ja Jyväskylä. Osa yhteyksistä on vaihdollisia.
– Myös jotkut Pohjois-Suomen bussiyhteyksistä, kuten Helsinki-Rovaniemi, kulkee lentoaseman kautta, Finavian asiakkuuspäällikkö Nina Vainioranta toteaa.
Suomen suurin taksiasema
Helsinki-Vantaan taksiasema on lähtömääriensä ja kokonaisliikevaihtonsa perusteella Suomen suurin. Lähtöjä on keskimäärin noin 2 500 vuorokaudessa, vilkkaana arkipäivänä lähes 4 000.
Aikaa kentältä Helsingin keskustaan kuluu vuorokaudenajasta riippuen 30–40 minuuttia. Hinta vaihtelee neljästäkymmenestä viiteenkymmeneen euroon.Taksin hintaan sisältyy niin kutsuttu lentokenttälisä, joka on alveineen 2,30 euroa.
– Lentokenttälisä perustuu valtioneuvoston asetukseen taksiliikenteen kuluttajilta perittävistä enimmäishinnoista. Sen perii lentoaseman taksiliikenteestä vastaavaTaxi Point Oy, Vainioranta kertoo.
Kehärata käyttöön 2015
Kesällä 2015, Kehäradan valmistuttua, kentälle pääsee myös junalla.
– Rautatieasema sijaitsee lentoaseman alla. Tämä tarkoittaa, että asemalta voi nousta terminaalirakennukseen kulkematta ulkokautta, Vainioranta sanoo.
Paikallisjuna kulkee päiväsaikaan kymmenen minuutin välein. Se kuljettaa matkustajat lentoasemalta Helsingin keskustaan noin puolessa tunnissa.
– Kehäradalla ei kulje Kaukoliikenteen junia. Lentoasemalle kuitenkin pääsee kaikkialta Suomesta, kun kaukojunan vaihtaa lähijunaan Tikkurilassa tai Pasilassa.