CDM-toimintatapa kehittää lentoaseman toimijoiden välistä tiedonkulkua sekä tiivistää yhteistyötä lentokoneen laskeutumisen ja lähdön välillä. Sen tavoitteena on vähentää lentoliikenteen viiveitä, parantaa toiminnan täsmällisyyttä ja resurssien käyttöä sekä lisätä kustannustehokkuutta. ”Keskimääräinen lentokoneiden rullausaika on alkanut lyhentyä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lyhyempien rullausaikojen ansiosta vähentynyt polttoaineen kulutus alentaa lentokoneiden hiilidioksidipäästöjä, mikä vaikuttaa myönteisesti paikalliseen ilmanlaatuun. Kasvaneen ennustettavuuden ansiosta eri toimijat kykenevät suunnittelemaan toimintaansa paremmin”, sanoo CDM-projektin päällikkö Timo Suorto Finaviasta. Tulosten odotetaan kohentuvan yhä jatkossa, kun CDM-toimintatapa vakiintuu ja siihen liittyvään lentokoneiden jäänpoiston- ja estokäsittelyn keskitettyyn koordinointitapaan totutaan. Pohjois-Euroopan ensimmäinen Finavia ja Helsinki-Vantaan lentoasema ovat edelläkävijöitä CDM-toimintatavan kehittämisessä ja käyttöönotossa. Helsinki-Vantaa on seitsemäs toimintatavan käyttöönottava lentoasema Euroopassa ja ensimmäinen Pohjois-Euroopassa. CDM-tuotannonohjausjärjestelmästä suunnitellaan pakollista toimintatapaa eurooppalaisille lentoasemille, joilla on yli 50 000 lento-operaatiota vuodessa.
Helsinki-Vantaan uusi tuotannonohjausjärjestelmä (CDM) yhdistyi eurooppalaiseen ilmaliikenteen säätelyjärjestelmään
Lehdistötiedote
Artikkeli julkaistu
14.02.2013 klo 07:25
Arkistointipäiväys