Etäkokoukset ovat korvanneet liikematkoja

Suomalaisten liikematkustus ei ole koronapandemian jälkeen palautunut pandemiaa edeltävälle tasolle. Trendi on ollut samanlainen kaikkialla Euroopassa.

Suomessa kehitys on ollut laskeva myös pandemian jälkeisinä vuosina. Keväällä 2024 yöpymisen sisältäneitä kotimaan liikematkoja tehtiin noin 30 prosenttia vähemmän kuin keväällä 2023. Ulkomaille tehtyjen liikematkojen määrä väheni noin 20 prosenttia13. Finavian lentoasemista kehitys näkyy selvimmin niillä, joilla matkustamisen syy on perinteisesti ollut liikematkustus. Oulu on yksi perinteisistä työmatkaliikennekentistä. Vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla sen matkustajamäärä on palautunut vasta 52 prosenttisesti vuodesta 2019.

Kehitykseen vaikuttaa kaikkialla maailmassa pandemian aikana käyttöön otetut etäkokouskäytännöt, joista ei ole luovuttu. Digitaaliset työkalut ovat nykyään varteenotettava vaihtoehto kasvokkaisille tapaamisille.

Kiristyneet vastuullisuusvaatimukset näkyvät liikematkoissa

Vuonna 2024 voimaan astuvan EU:n CSRD-direktiivin myötä monen yrityksen tulee raportoida myös liikematkustuksen aiheuttamat päästönsä. Vastuullisuusvaatimusten tiukentaminen on tiukentanut yritysten matkustuspolitiikkoja. Tällöin vastuullisimmaksi vaihtoehdoksi koetaan usein, että matkalle ei lähdetä ollenkaan.

Kotimaan sisäisessä liikematkustuksessa junayhteydet ovat nostaneet asemaansa samasta syystä. Pidemmillä matkoilla kotimaassa ja ulkomaille matkustettaessa käytetään edelleen lentokoneita. Finavian alueellisilla lentoasemilla suomalaisten lentomatkustajien pääsyy matkustamiselle onkin työmatka.

Heikko taloustilanne vähentää matkustamista

Liikematkustuksen määrään vaikuttaa väistämättä yritysten taloustilanne. Arvonlisäveron nousu on nostanut matkalippujen hintoja, mutta myös muut yritysten kustannukset ovat nousseet. Säästösyistä liikematkoista tehdään vain kriittisimmät.

Yleisen talouskehityksen lisäksi suomalaisyritysten talouteen on vaikuttanut sekä Venäjän että Kiinan tilanne. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan lopetti monelle suomalaisyritykselle tärkeän Venäjän-viennin ja sai yritykset vetäytymään markkinalta täysin, mikä lopetti myös liikematkat Venäjälle. Venäjän ilmatilan sulkeutuminen puolestaan on vaikuttanut yritysten Aasian-matkoihin.

Bleisure-matkat nousussa myös Suomessa

Yhdysvalloissa tavalliset bleisure-matkat eli matkat, jotka yhdistävät työn ja vapaa-ajan ovat nos-tamassa päätään myös Suomessa. Tällöin kohteeseen matkustetaan pidemmäksi aikaa ja mukaan saatetaan ottaa esimerkiksi perhe, mikä mahdollistaa työmatkan ja loman yhdistämisen. Suomessa kehitystä hidastaa työkulttuuri, johon ei ole perinteisesti kuulunut työn ja vapaa-ajan yhdistäminen. Lisäksi työ- ja lomamatkan yhdistäminen voi olla hankala mahdollisten vakuutusten näkökulmasta. Bleisure-matkustamista puoltavat ajankäyttö ja ilmastosyyt.