Lentoliikenteen päästöjä pitää vähentää
Kansainvälinen ilmakuljetusliitto (IATA) ja Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö (ICAO) ovat asettaneet tavoitteekseen nettonollapäästöisen lentoliikenteen vuonna 2050. Tämän toteutuminen vaatii lentoliikenteen päästöjen selvää laskua.
Samalla kasvava kysyntä kasvattaa lentoliikenteen määrää. Uusia koneita on tilattu erityisesti Aasian-markkinoille, esimerkiksi Intiaan ja Kiinaan. Uudet lentokonetyypit ovat energiatehokkaampia ja tuottavat vähemmän päästöjä. Tästä huolimatta lentoliikenteen päästöjen arvioidaan kasvavan jopa nelinkertaiseksi vuoteen 2050 mennessä, mikäli uusia päästövähennystoimenpiteitä ei tehdä.
Tiesitkö, että lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat globaalisti 2–3 % kaikista ihmisen aiheuttamista päästöistä?
SAF:in käyttö lisääntyy hitaasti
Kestävät, uusiutuvat lentopolttoaineet (Sustainable Aviation Fuels, SAF) mahdollistavat lentoliikenteen päästöjen vähentämisen teknologiaa muuttamat. SAF:in käytön yleistymistä hidastaa muna-kana-tilanne.
Uusiutuvien raaka-ainelähteiden rajallisuus hidastaa SAF:in tuotantoa, mikä pitää sen hinnan korkeana verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin. SAF:in korkea hinta on pitänyt sen kulutuksen vähäisenä. Tämä hidastaa sen tuotannon ja jakelun kasvua, mikä nostaa edelleen sen hintaa.
Kaliforniassa SAF:in käyttöä on saatu kasvatettua tukemalla sekä sen tuotantoa että käyttöä, mikä on johtanut myös sen hinnan laskuun. Monet isot lentoyhtiöt tankkaavatkin SAF:ia nimenomaan Kaliforniassa.
EU tavoittelee pienempiä päästöjä sääntelyllä
Vuoden 2025 alussa EU:ssa otetaan käyttöön jakeluvelvoite, jonka myötä EU-alueella toimivien polttoaineen jakelijoiden toimittamasta lentopolttoaineesta kaksi prosenttia tulee olla SAF:ia. Vuonna 2050 osuuden tulee olla 70 prosenttia. On kuitenkin epävarmaa, saadaanko SAF:ia tuotettua tarpeeksi paljon kattamaan tavoitteen.
Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n päästöjärjestelmä CORSIA:n (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) kompensointivelvoite käynnistyi vuonna 2021 ja se koskee CORSIA:an osallistuvien ICAO:n jäsenvaltioiden välisiä reittejä. Vuodesta 2027 lähtien kompensointivelvoite koskee kaikkia ICAO:n jäsenvaltioita paitsi tietyin perustein järjestelmästä vapautettuja valtioita.
Vaihtoehtoiset käyttövoimat kehittyvät hitaasti
Fossiilisista polttoaineista riippuvaiselle lentokoneteknologialle on kehitteillä useita vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja, kuten sähkö- että vety- käyttöisiä lentokoneita. Mikään teknologia ei kuitenkaan ole vielä kypsä kaupalliseen käyttöön.
Vetyä pidetään lupaavana päästöttömänä käyttövoimana. Sen arvioidaan voivan pienentää lentoliikenteen ilmastoa lämmittävää vaikutusta 50–90 prosenttia. Lentokonevalmistaja Airbus on ilmoittanut tuovansa vuonna 2035 markkinoille ensimmäisen vetykäyttöisen matkustajakoneensa.
Tavoitetta pidetään erittäin kunnianhimoisena. Sähkölentokoneiden rajallisen akkukapasiteetin takia niiden rinnalla on alettu kehittää hybriditeknologiaa. Tällä hetkellä teknologiaa kehittävät esimerkiksi Airbus ja ruotsalainen Heart Aerospace.