Finavia pyrkii takaamaan verkkopalveluidensa saavutettavuuden Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Finavian asiakaspalvelukanavaa.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Finavian asiakaspalvelukanava täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Palvelulle on tehty saavutettavuusarviointi ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation toimesta ennen palvelun julkaisua. Havaituista puutteista on korjattu ne, joihin Finavia voi itse suoraan vaikuttaa. Kolmannen osapuolen tarjoamissa komponenteissa (mm. chat-komponentti) on saavutettavuuspuutteita, mutta Finavia on toimittanut tiedon havaituista puutteista komponenttien kehittäjille ja ne tullaan korjaamaan mahdollisimman pian.

Saavutettavuusselostetta täydennetään sitä mukaan, kun havaittuja virheitä on korjattu.

Ei-saavutettava sisältö

Seuraava sisältö ei ole saavutettavaa Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevan lain 306/2019 mukaan. Puutteellisten kohtien kuvausten yhteydessä on mainittu sulkeissa saavutettavuusohjeiston kriteeri, jota ei noudateta.

Chat-komponentti

Chat-komponentissa olevista painikkeista tiedoston valinta ei saa kohdistusta. (2.4.3)

Yhteydenottolomake

Palaute tai kysymys -kentän muotoiluvalintoihin ei pääse pelkkää näppäimistöä käytettäessä kaikilla selaimilla. (2.1.1, 2.1.2)

Virheilmoituksia ei anneta ruudunlukijakäyttäjälle saavutettavassa muodossa. (3.3.1, 4.1.3)

ReCAPTCHA saattaa olla ruudunlukijakäyttäjälle hankala käyttää selaimesta riippuen. (1.1.1)

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 18.1.2021.

Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset.

Selostetta tarkistettiin viimeksi 4.4.2023.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro asiasta. Teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi. Vastaamme palautteisiin ja kysymyksiin 14 vuorokauden kuluessa.

Voit antaa palautetta saavutettavuudesta verkkolomakkeella (linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Saavutettavuuskantelun ja -selvityspyynnön tekeminen

Voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon, mikäli et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta kahden viikon aikana.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000