Perustietoa lentoasemasta
- Lentoaseman matkustaja- ja laskeutumistilastot julkaistaan Finavian liikennetilastot -sivustolla.
- Lentoasemalla on yksi 3 000 metriä pitkä kiitotie, joka ylittää pohjoisen napapiirin.
- Lentoaseman ovat suunnitelleet kansainvälisesti palkitut arkkitehdit Mikko Heikkinen ja Markku Komonen.
Tunnustukset
- Vuoden teräsrakenne 1992
- Vuoden lentoasema 2006
- Vuoden lentoasema 2015
Historiaa
- 1939: Lentoaseman rakennustyöt käynnistyvät vuonna 1939.
- 1940: Kaksi nurmipäällysteistä kiitotietä valmistuu. Saman vuoden kesäkuussa Aero aloitti liikenteen reitille Helsinki-Tampere-Vaasa-Kokkola-Oulu-Kemi-Rovaniemi-Sodankylä-Petsamo. Lentoaika välilaskuineen oli 8,5 tuntia.
- 1948: Sodassa tuhoutuneen lentoaseman jälleenrakennustyöt alkavat. Säännöllinen reittiliikenne alkaa kesäkuussa.
- 1953: Järjestyksessään kolmas lentoasema- ja lennonvarmistusrakennus valmistuu.
- 1961: Pohjois-Suomen aluelennonjohto siirtyy Kemistä Rovaniemelle.
- 1974: Hämeen lennosto muuttaa Tikkakoskelta Rovaniemelle ja Lapin lennosto aloittaa toimintansa.
- 1981: Kiitotietä jatketaan 3 000 metriin.
- 1984: Uusi lennonvarmistusrakennus otetaan käyttöön.
- 1992: Nykyinen asemarakennus valmistuu.
- 2000: Lentoasemarakennusta laajennetaan ja matkustajasillat otetaan käyttöön.
- 2006: Uusi lennonjohtotorni valmistuu.
- 2015: Terminaalitiloja ja palveluita uudistetaan.
- 2016: Kiitotieremontti, joka nielee 65000 tonnia asfalttia sekä led-valojen asentaminen kiitotielle.
- 2019 Lentoasemarakennuksen kolmas laajennus valmistuu.