Pysäköinnin usein kysytyt kysymykset

Voinko peruuttaa varaukseni?

Voit perua varauksen veloituksetta yksi (1) tunti ennen varauksen alkamista seuraamalla varausvahvistussähköpostin peruutuslinkkiä. Jos perut varauksesi myöhemmin, veloitamme koko hinnan

Miten pysäköinnin hinta määräytyy?

Pysäköintimaksu kullakin alueella on 2 € / 20 min., kunnes alueen vuorokausihinta täyttyy. Löydät drive-in-hinnat täältä.

Kun pysäköit yli 24 tuntia, valitse vuorokausihinnasto. 24 tunnin jälkeen pysäköinti veloitetaan täysinä vuorokausina.

Milloin pysäköintialueelle voi ajaa sisään ennakkovarauksella?

Pysäköintialueelle voi ajaa aikaisintaan kuusikymmentä (60) minuuttia ennen varauksen alkamisajankohtaa ja viimeistään ennen varauksen päättymisajankohtaa.

Miten toimin, jos paluulentoni on myöhässä ja varaukseni on päättynyt?

Lisäajan ostamisesta voit lukea täältä.

Miten toimin, jos matkalta palattuani parkkilippu on kadonnut tai se ei toimi?

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä pysäköinnin asiakaspalveluun 020 708 3200/24h. Voit myös asioida pysäköinnin palvelupisteessä (24h), terminaalin tuloaulassa.

Saavun eri autolla kuin olen ilmoittanut varauksessani, pitääkö minun ilmoittaa erikseen auton vaihtumisesta?

Mikäli olet tehnyt varauksen P1 tai P2-alueelle, olethan yhteydessä pysäköinnin asiakaspalveluun puhelimitse 020 708 3200/24h tai yhteydenottolomakkeen kautta.

Mikäli olet tehnyt varauksen P3, P4 tai P5-alueelle, olethan yhteydessä asiakaspalveluun puomipuhelimen kautta sisäänajolle saapuessasi.

Ajoinko oikealle pysäköintialueelle?

Varmista oikea pysäköintialueesi ennakkovarauksestasi. Tarvittaessa saat neuvontaa Finavian palvelunumerosta p.020 708 3200 /24h.

Mikä on varauksen enimmäis- ja vähimmäiskesto?

Voit varata pysäköinnin enintään 45 vuorokaudeksi. Mikäli pysäköintisi kestää useampia kuukausia, ilmoitathan siitä Finavian pysäköintipalveluun puhelimitse 0200 14636/24h tai lähettämällä yhteydenottolomakkeen. Varauksen vähimmäiskesto on yksi vuorokausi.

Milloin aikaisintaan ja milloin viimeistään voin varata pysäköintipaikan?

Pysäköinnin voi varata aikaisintaan kuusi (6) kuukautta ja viimeistään kaksi (2) tuntia ennen varauksen alkamisajankohtaa. Jos pysäköinnin alkuun on alle 2 tuntia tai valitsemallasi alueella ei ole varattavia paikkoja, voit pysäköidä vapaille alueille myös ilman ennakkovarausta.

Miten toimin jos en saa maksun jälkeen varausvahvistusta?

Ota yhteyttä pysäköinnin asiakaspalveluun puhelimitse 020 708 3200/24h tai yhteydenottolomakkeen kautta.

Onko pysäköintialueille korkeusrajoituksia?

P1 Premiumin ja P2-pysäköintialueen korkeusrajoitus on 2,1 m. P3 -alueen korkeusrajoitus on 1,9 m ja P5-alueen 2,0 m. Pysäköintialue P4 on ulkoalue ja siihen ei ole korkeusrajoitusta. Pysäköintiruutujen yläpuolella saattaa olla esteitä alempana kuin 1,9 m, kuten ilmastointihormeja.

Voinko varata myös parkkiruudun itselleni? Entä invapaikan?

Voit pysäköidä autosi mihin tahansa vapaaseen parkkiruutuun valitsemallasi pysäköintialueella. Tietyn parkkiruudun tai invapaikan varaaminen ei ole mahdollista.

Voinko varata sähköauton latausaseman käyttööni?

Sähköautopaikat täyttyvät kysynnän mukaan eikä niitä voi varata ennakkoon. Sähköauton latauspaikkoja on kaikissa Helsinki-Vantaan pysäköintihalleissa.

P1 Premiumissa latauspaikkoja on noin 100, joista osa sijaitsee pysäköintialueen etuosassa ja osa takaosassa. P2 -alueelta löytyy noin 150 sähköautojen latauspaikkaa ja pysäköintitalon 3. kerros on varattu kokonaan sähköautoilijoiden käyttöön. P3 -alueella on noin 30 sähköautopaikkaa ja P5 -alueella noin 70. Finavia ei voi varmuudella taata latauspaikan saatavuutta.

Voinko pysäköidä peräkärryn kanssa?

Tämä ei ole sallittua.

Voinko poistua parkkialueelta ennen varauksen päättymistä?

Voit poistua ennen varauksen päättymisajankohtaa. Huomioi kuitenkin, että varaus päättyy, kun ajoneuvo ajetaan ulos alueelta.

Autopesun usein kysytyt kysymykset

Mitä pesuja on mahdollista ostaa?

Pesupalvelu ja eri pesuvaihtoehdot on kuvattu autopesulan sivuilla. Pesuvaihtoehdot löydät myös varaussivustolta pysäköintialueen valinnan yhteydestä.

Minne jätän autoni avaimet matkan ajaksi jos olen ostanut pysäköinnin yhteyteen autopesupalvelun?

Avaimet jätetään kirjekuoressa talletuskaappiin. Kaappi sijaitsee tuloaulassa, vastapäätä lentoaseman neuvonta- ja pysäköintipalvelua. Voit jättää avaimet myös suoraan autopesulan palvelupisteelle P1 Premium pysäköintialueella.

En löytänyt pesuun meneville autoille tarkoitettuja vapaita pysäköintiruutuja, minne ilmoitan missä autoni sijaitsee?

Ilmoita auton sijainti avainten luovutuksen yhteydessä.

Missä/miten autoni pestään?

Pesupalvelun tuottaa ulkoinen palveluntoimittaja Korrek Pro Center. Auto pestään käsin P1 Premium -pysäköintialueella sijaitsevassa autopesulassa.

Mistä löydän pesuun meneville autoille tarkoitetut parkkipaikat?

Varausvahvistusviestissä on ohjeet, mihin voit jättää autosi varauksessa olevalla pysäköintialueella, jos olet ostanut myös pesun. Tarvittaessa saat neuvontaa myös Finavian palvelunumerosta p.020 708 3200 /24h.

Miten toimin jos autolleni on tapahtunut pesun yhteydessä vahinkoa?

Autopesuun liittyvät reklamaatiot tulee lähettää sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai tämän lomakkeen kautta.

Voinko varata pesua asuntoautolle/pakettiautolle?

Pesupalvelu on saatavilla halleissa P1, P2, P3 ja P5. Pysäköintihallien maksimikorkeudet ovat seuraavat:

  • P1 2,1 m
  • P2 2,1 m
  • P3 1,9 m
  • P5 2,0 m

Pesupalvelua ei ole saatavilla ulkoalueilla.

Haluan peruuttaa autoni pesun. Peruuntuuko samalla myös pysäköintivaraus?

Kun pesu on ostettu pysäköinnin ennakkovarauksen yhteydessä, on varaus aina kokonaisuus. Pelkkää pesua ei ole mahdollista perua. Tällaisessa tilanteessa voit perua varausvahvistuksessa olevan peruutuslinkin kautta koko varauksen (pysäköinti+pesu) ja tehdä uuden pysäköintivarauksen.

Onko pesupaikoilla mahdollisuus pysäköidä myös sähköauto?

Pesupaikoille voi pysäköidä myös sähköauton. Huomioi kuitenkin, ettei pesupaikkoja ole varustettu latausalustoin.

Tarvitseeko minun poistaa antenni tai kattotelineet pesua varten jätettyäni autoni pysäköintihalliin?

Antennia tai kattotelinettä ei tarvitse poistaa.