Helsinki-Vantaan lentoaseman historia
Helsinki-Vantaan merkkipaalut
1940-luku
Uuden lentoaseman rakentamista Helsinkiin alettiin suunnitella 1940-luvun lopulla, sillä Malmin lentoasema ei enää pystynyt vastaamaan nopeasti kasvavien matkustajamäärien ja yhä suurempien ja painavampien koneiden asettamiin vaatimuksiin.
1950
Lentoaseman rakennustyöt käynnistyivät silloisen Helsingin pitäjän alueella, Seutulaan johtavan tien varrella.
1952
Helsingin lentoasema otettiin väliaikaisesti käyttöön Helsingin olympialaisten ajaksi. Uuden lentoaseman avajaisia vietettiin 10. heinäkuuta.
1956
Toinen kiitotie valmistui ja käyttöön otettiin ensimmäinen tutka.
1969
Uusi matkustajaterminaali avattiin.
1973
Ensimmäiset turvatarkastukset alkoivat ulkomaanliikenteessä.
1977
Helsingin lentoasemalle annettiin nimeksi Helsinki-Vantaan lentoasema.
1983
Matkustajaterminaalia laajennettiin.
1987
Matkustajamäärä ylitti ensimmäisen kerran viisi miljoonaa.
1993
Kotimaanlentoja varten avattiin oma terminaali.
1996
Ulkomaanterminaalia laajennettiin. Kotimaanterminaali yhdistettiin ulkomaanterminaaliin käytävällä. Avattiin uusi ostoskatu, hotelli ja kongressikeskus.
1997
Valtiovierailuja varten käyttöön avattiin VIP President -terminaali.
1998
Helsinki-Vantaa valittiin ensimmäisen kerran maailman parhaaksi lentoasemaksi.
1999
Ulkomaanterminaalia laajennettiin. Avattiin uudet lähtö- ja tuloaulat.
2000
Matkustajamäärä nousi ensimmäisen kerran yli 10 miljoonaan.
2001
Suomi liittyi Schengen-sopimukseen. Passit tarkastetaan vain non-Schengen-lentojen matkustajilta.
2002
Kolmas kiitotie valmistui.
2004
Ulkomaanterminaalia laajennettiin ja non-Schengen-lentojen matkustajille avattiin uusi ostosalue.
2009
Non-Schengen-lentojen tiloja laajennettiin. Terminaalin kokonaispinta-ala kasvoi 30 prosenttia. Avattiin uusi keskitetty matkatavaroiden käsittelykeskus ja uusi ostosalue. Jako kotimaan- ja ulkomaanlentojen välillä poistui. Terminaalit nimettiin uudelleen: terminaali 1 ja terminaali 2. Terminaali 1 uudistettiin vastaamaan ulkomaanliikenteen tarpeita.
2013
Matkustajamäärä ylitti 15 miljoonan rajapyykin. Finavia käynnisti miljardin euron suuruisen investointiohjelman, jonka tavoitteena on laajentaa Helsinki-Vantaan lentoasemaa ja kehittää sen palveluita.
2017
Helsinki-Vantaan lentoasema saa kansanvälisen ilmastosertifikaatin ja saavuttaa hiilineutraaliuden.
2018
Helsinki-Vantaan matkustajamäärä nousi ensimmäisen kerran yli 20 miljoonaan.
2021
Vuonna 2013 käynnistetty investointiohjelma eteni suunnitelmien mukaisesti. Uusia tiloja ja palveluita avattiin lähes vuosittain. Vuoden 2021 joulukuussa investointiohjelma alkoi olla loppusuoralla, kun Helsinki-Vantaalle avattiin uusi pääsisäänkäynti. Terminaalin pinta-ala oli kasvanut 45 prosenttia ja matkatavaran käsittelykapasiteetti liki 60 prosenttia. Laajarunkokoneiden pysäköintipaikkojen lukumäärä oli tuplaantunut ja asematasoa oli uudistettu 150 000 neliömetrin suuruisella alalla. Parkkipaikkojen määrä oli kasvanut lähes 5 000:llä.
2022
Terminaalit 1 ja 2 poistuivat käytöstä. Helsinki-Vantaalla siirryttiin yhden terminaalin toimintamalliin ja kaikki palvelut sijaitsevat saman katon alla.