Finavian investointi: Helsinki-Vantaan kehitysohjelma 2013-2023

Olemme uudistaneet Helsinki-Vantaan lentoaseman. Upea ja innostava arkkitehtuuri, suomalainen design ja muotoilu sekä modernit palvelut odottavat matkustajaa. Tervetuloa sinun lentoasemallesi!

Vuonna 2013 käynnistyneen ja kymmenen vuotta kestäneen kehitysohjelman tavoitteena on kehittää asiakaskokemusta, vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa Euroopan parhaimpiin kuuluvana kenttänä sekä valmistautua kasvuun.

Helsinki-Vantaa on kehitysohjelman aikana laajentunut pala palalta ja pystyy nyt palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

Terminaalin laajentaminen tehtiin one roof -konseptin mukaisesti. Uudet palvelut ja tilat voitiin sijoittaa yhteen rakennukseen, saman katon alle. Näin välimatkat pysyvät lyhyinä, palvelut helposti saavutettavissa ja asiointi sujuvana.

Näkymä Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n ylhäältä päin.

Suunnittelua ovat asiakaskokemuksen ohella ohjanneet kestävän kehityksen tavoitteet niin materiaalivalinnoissa ja energiaratkaisuissa. Helsinki-Vantaan lentoasemasta tuli vuonna 2017 hiilineutraali.

Kehitysohjelma on Helsinki-Vantaan lentoaseman historian mittavin laajennushanke, johon olemme investoineet yli miljardi euroa. Ainutlaatuisen matkustuskokemuksen lisäksi hanke merkitsee suomalaisille myös merkittäviä taloudellisia ja sosiaalisia hyötyjä:

  • Hankeen rakentamisaikainen työllisyysvaikutus on liki 17 000 henkilötyövuotta.
  • Kotimaisuusaste on 90 prosenttia.
  • Säännöllisiä ja toimivia lentoyhteyksiä sekä kasvumahdollisuuksia.
  • Päästöjen ja muiden ympäristövaikutusten vähentäminen

Kehitysohjelmamme suunnittelu- ja rakentamistyö on saanut useita tunnustuksia ja palkintoja. Tulokset on saavutettu henkilöstömme ja kumppaniemme ammattitaidolla ja osaamisella sekä hyvällä ja sitoutuneella yhteistyöllä lentoasematoimijoiden kanssa.

Helsinki-Vantaa kuvattuna yöllä

Helsinki-Vantaan kehitysohjelma pähkinänkuoressa

  • Terminaalin pinta-ala: yli 250 000 m2 (+ 45 %)
  • Matkatavarakapasiteetti: +50 %
  • Passintarkastuksen kapasiteetti: +50 %
  • P5-pysäköintalon laajennus: + 3 000 paikkaa
  • Uusi P1/P2 pysäköintitalo: + 1 800 paikkaa
  • Sähköautopaikkoja: + 300 paikkaa
  • Infrastruktuuriuudistukset asematasolla: 450 000 m2
  • Laajarunkokoneiden uudet siltapaikat: 8 kpl (+100 %)
  • Kapearunkokoneiden uudet siltapaikat: 4 kpl (+15 %)
  • Multimodaali matkakeskus linkittää yhteen eri liikennemuodot.

Kehitysohjelman eteneminen vuosi vuodelta

2013-2015

Käynnistimme investointiohjelmamme lentoaseman yleissuunnittelulla vuonna 2013. Vuosien 2014-2015 aikana teimme valmistelevia töitä kuten vanhojen rakennusten purku- ja laajennustöitä. Laajensimme terminaali 2:n turvatarkastusta ja lähtöselvitysaluetta.

2016

Kesäkuussa 2016 avasimme ensimmäisen uudisosan. Otimme käyttöön saaristo- ja merihenkisen porttialueen 50 A-M. Lue lisää.

Non-Schengen-alueelle valmistui lisää tilaa kesällä 2016.

Kuva: Kesäkuussa avattu Helsinki-Vantaan uusi lähtöporttialue 50 A-M.

Elokuussa 2016 avasimme pysäköintitalo P5:n laajennuksen, jossa on 3 000 uutta parkkipaikkaa. Lue lisää.

Lokakuussa 2016 valmistui lentoliikennettä palvelevaa uutta infrastruktuuria: moderni lentokoneiden koekäyttöpaikka, rullaustie AM-AH ja kunnossapidon tukikohta. Lue lisää.

2017

Heinäkuussa 2017 avasimme suomalaisilla design-klassikoilla sisustetun eteläsiiven. Asematasoa uudistimme 157 000 neliömetrin suuruisella alueella. Lue lisää.

Ensimmäinen osa laajennuksen katolle tulevasta aurinkovoimalasta käynnisti toimintansa heinäkuussa 2017. Lue lisää.

Stefan Lindforsin Concorde-teos.

Kuva: Heinäkuussa avattu Helsinki-Vantaan eteläsiipi.

2019

Helmikuussa 2019 avasimme etelä- ja länsisiiven väliin Aukion, joka on koko laajennuksen sydän. Lue lisää Aukiosta.

Helsinki-Vantaan lentoaseman Aukio.

Kuva: Aukion keskeisin osa on tapahtuma-aukio, jossa matkustaja on keskellä Suomen luontoa. Hän saa vahvan uppouttavan kokemuksen luonnon rauhoittavasta ja virkistävästä vaikutuksesta ja neljästä vuodenajasta kaikkia aisteja hivelevän, immersiivisen tilakokemuksen kautta.

Huhtikuussa 2019 avasimme terminaali 1:n laajennusosa, jonne valmistui lisää tilaa noin 3 500 neliömetriä sekä seitsemän uutta lähtöporttia. Lue lisää terminaali 1:n laajennuksesta.

Kolme miestä katsoo ikkunasta lentokonetta.

Kuva: Terminaali 1:n jatkeeksi rakennettu uudisosa palvelee kotimaanlentojen ja Schengen-lentojen matkustajia. Laajennusosan lasiseinistä avautuu upea näkymä suoraan kiitotielle.

Toukokuussa 2019 avautui länsisiiven ensimmäinen osa laajarunkoportteineen ja uusine palveluineen. Lue lisää.

Helsinki-Vantaan vuonna 2019 avautunut länsisiipi ja sen odotusalueita.

Kuva: Avaran ja valoisan länsisiiven suunnittelussa on hyödynnetty luontoteemaa.

Heinäkuussa 2019 avasimme rajatarkastuksen laajennusosan. Lisää tilaa saatiin noin kolminkertaisesti aiempaa enemmän. Uusia passintarkastusautomaatteja otettiin käyttöön 50 kappaletta. Kokonaisuudessaan rajatarkastuksen uudistus valmistui maaliskuussa 2020.

Helsinki-Vantaan lentoaseman länsisiipi ja vihreä sohvaryhmiä

Marraskuussa 2019 avattiin Länsisiiven toinen osa uusine laajarunkosiltoineen. Samalla käyttöön otettiin matkatavarakeskuksen laajennus, joka lisää matkatavaroiden käsittelykapasiteettia 50 prosenttia. Lue lisää tiedotteestamme.

2020

Vuosi 2020 oli rakentamisen aikaa. Syyskuussa terminaali 2:n edustalle valmistui uusi pysäköintihalli P1/P2, joka koronapandemian vuoksi avattiin vasta vuonna 2021. Lue lisää.

P1 P2

2021

Syyskuussa 2021 otimme käyttöön porttialue 34-36:n laajennuksen sekä uudet laajarunko- ja kapearunkokoneiden matkustajasillat sekä uusia myymälöitä ja ravintoloita. Lue lisää.

Vaaleat sohvat porttialueella

Kuva: Porttialue 34-36 avattiin kaukolentoalueen ja Schengen-alueen väliin.

Joulukuussa 2021 avattiin Helsinki-Vantaan uusi, upea pääsisäänkäynti uusine lähtö- ja tuloauloineen. Käyttöön otettiin myös uudet pysäköinti- ja joukkoliikennejärjestelyt. Lue lisää terminaali laajennusosasta.

Päiväaikaan otettu ulkokuva Helsinki-Vantaan terminaain julkisivusta.

Lentoaseman upeaa suomalaista arkkitehtuuria ja puusepäntyötä edustava pääsisäänkäynti avattiin 1. joulukuuta 2021.

2022

Toukokuussa 2022 avasimme uudistuneet lähtöselvitys ja turvatarkastuspalvelut. Otimme Helsinki-Vantaalla käyttöön maailman moderneita turvatarkastusteknologiaa, joka helpottaa ja sujuvoittaa matkustusta. Lue lisää.

Kesäkuussa 2022 siirryimme yhden terminaalin toimintamalliin. Kaikki lentoaseman palvelut ovat nyt yhden katon alla. Terminaali 1 ja terminaali 2 jäivät historiaan. Lue lisää historiallisesta muutoksesta.

Ihminen kävelee matkalaukun kanssa poispäin kamerasta

2023

Finavian 10-vuotinen investointiohjelma Helsinki-Vantaalla päättyi syksyllä 2023. Keskitetyt matkatavaranluovutustilat valmistuivat ja porttialueelle avattiin uusi elämyksellinen palvelu- ja kohtaamisalue.

Vanha lähtöaula, joka on muutettu ravintola- ja myymäläalueeksi. Laaja alue, jossa isot ikkunat, ja jonka keskellä on puinen, aaltoileva rakennelma.

Finavian kehitysohjelman kumppanit

Kaukolentoalueen laajennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit. Terminaalin rakennusurakasta vastaa YIT ja asematason rakentamisesta Destia.

Terminaali 2:n laajennuksen ja lentoaseman uuden sisäänkäynnin on suunnitellut Arkkitehtitoimisto ALA Oy. Liikennejärjestelyt ja pysäköintitalo P1/P2:n on suunnitellut Arkkitehtitoimisto HKP Oy. Terminaali 2:n allianssiryhmässä ovat mukana myös Ramboll Finland ja pääurakoitsijana SRV.

Kehitysohjelman saamat palkinnot, tunnustukset ja sertifikaatit

Kehitysohjelmakokonaisuus
Vuoden projekti 2021. Projektiammattilaiset ry. Lue lisää.
Vuoden 2021 RIL-Palkinto. Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry. Lue lisää.
OpenBIM Awards, Design for buildings 2023. Lue lisää.

Eteläsiipi
Kansainvälinen BREEAM-sertifikaatti, Excellent-taso.

Länsisiipi
Kansainvälinen BREEAM-sertifikaatti, Excellent-taso. Lue lisää.

Aukio
Kansainvälinen BREEAM-sertifikaatti, Excellent-taso. Lue lisää.
The Media Architecture Biennale 2020: More Than Human Architecture -kategorian finalisti.

Terminaali 2:n laajennus- ja muutostyöt

BREEAM-sertifikaatti, Excellent-taso. Lue lisää.
Arkkitehtuurin ja designin Prix Versailles 2022 -palkinto. Lue lisää.
Vuoden puupalkinto 2022. Lue lisää.
Maailman paras tietomallinnus -palkinto vuonna 2023. Lue lisää.
Tekla Global Building Information Modeling (BIM) Award 2022. Lue lisää.
Tekla Building Information Modeling (BIM) Award 2021. Lue lisää.
Vuoden työmaa 2021. Lue lisää.
Vuoden teräsrakenne 2021. Lue lisää.
European Steel Design Award 2023. Lue lisää.

Palvelut
Vuoden Food Hall 2023 -palkinto. Lue lisää.

Karttakuva lentoaseman laajentumisesta.

Kartta: Helsinki-Vantaata ja sen palveluja laajennetaan eri puolilla lentoasemaa. Vuonna 2013 käynnistynyt Finavian kehitysohjelma ulottuu saadaan valmiiksi syksyllä 2023.

Multimodaali matkakeskus

Multimodaali matkakeskus on visionäärinen hanke, jolle Finavia on saanut EU-rahoitusta suunnitteluvaiheeseen 2,25 miljoonaa euroa ja toteutukseen 7,38 miljoonaa euroa.

EUn rahoitus logo, vaaka
Thumbnail from the video with title Terminaali 2:n avajaiset 1.12.2021
Thumbnail from the video with title Helsingfors-Vandas utvecklingsprogram