Av säkerhetsskäl ska snö och is avlägsnas från flygplanets yta och bildandet av ny is ska förhindras innan flygplanet startar. På uppställningsplattan på Helsingfors-Vanda flygplats samlar man in vatten som innehåller propylenglykol och som bildas vid antifrys- och avisningsbehandling av flygplan.
På den plats där flygplanen behandlas samlar man in det koncentrerade glykolvattnet med sugbilar. Uppställningsplattan är anslutet till ett spillvattenrör, genom vilket glykolhaltigt vatten som utspätts med regnvatten styrs till vattenreningsverket. Snö som innehåller glykol förs till snödeponier som utrustats med avlopp och därifrån leds smältvattnet till ett spillvattenrör. Glykolvatten som samlats in med sugbilar används för energiproduktion genom rötning eller som kolkälla i vattenreningsprocessen.
Avlägsna avisningsområden effektiviserar avisningen
År 2008 införde Helsingfors-Vanda flygplats det första avlägsna avisningsområdet som betjänar flygplan som avgår i första hand i avgångsriktningen (landningsbana 3 mot sydväst = 22R). På området är det möjligt att behandla 5 flygplan samtidigt. I optimala situationer är flygplanet i luften redan 3 minuter efter glykolbehandlingen.
Det andra avlägsna avisningsområdet ligger i den sydvästra änden av landningsbana 1 och betjänar flygplan som avgår från landningsbana 1 (04R) mot nordost. Området har behandlingsplatser för 6 avgående flygplan.
Avisnings- och antifrysbehandlingar utförs även framför terminalerna på vissa ståplatser som är anslutna till ett spillvattenavlopp.