Internationella flygplatsorganisationen ACI (Airport Council International) Europes färska utredning visar att Finlands flygförbindelser har återhämtat sig näst sämst i Europa jämfört med år 2019. I praktiken har Finlands totala tillgänglighet via flyg minskat med -37 % jämfört med nivån före coronaviruspandemin. Total tillgänglighet (Total Air Connectivity) mäter direkta och genom transit tillgängliga flygförbindelser. Förutom Finland ligger också Slovenien (-29 %), Tjeckien (-28 %) och Österrike (-28 %) efter i utvecklingen.
− Vad gäller flygtrafiken rör sig Finland mot strömmen jämfört med resten av euroområdet. I synnerhet är återhämtningen av passagerarantalet på Helsingfors-Vanda flygplats långsammare än i genomsnitt på andra flygplatser i Europa. Situationen med avseende på Finlands flygtrafik påverkas särskilt av geopolitiken: På grund av effekterna av Rysslands överflygningsförbud har antalet flyg till Asien minskat avsevärt och antalet passagerare på rutterna till Asien har minskat med 45 % jämfört med 2019, säger Petri Vuori, Finavias chef för ruttutveckling.
Inom Europa har flygförbindelserna allt som allt återhämtat sig mycket ojämnt. Något som har en inverkan i bakgrunden är att motivet för resor allt oftare är fritidsresor. Förändringen i resevanorna ökar flygförbindelserna i Europa, särskilt till turismdrivna länder. Mätt i antalet flygförbindelser har till exempel Grekland (+22 %) och Portugal (+4 %) redan överträffat 2019 års nivå.*
Fenomenet syns även i Finland: Antalet passagerare från Helsingfors-Vanda till Medelhavsdestinationer ökar tack vare turismen. Under januari–juni 2024 passagerarantalet på flyg till Grekland har ökat med +12,7 %, Spanien med +5,7 % och Italien med +3,5 jämfört med motsvarande tidsperiod förra året.
− Resande på fritiden är i allt högre grad drivkraften för resor. Den globala trenden syns även i Finland. Baserat på passagerardata från Helsingfors-Vanda flygplats vill finländska passagerare fortfarande resa till Medelhavsdestinationer under sommaren, säger Vuori.
Trots den stadiga tillväxten har passagerarantalet återgått till motsvarande nivå för 2019 med bara cirka 70 procent. Av jämförelseflygplatserna har till exempel Arlanda flygplats i Stockholm i januari–juni 2024 redan nått 87 procent av 2019 års nivå (Swedavia).
Fritidsturismen har också gynnat tillväxten i Lappland: arbetsresorna har minskat
Under första halvåret reste totalt 1,6 miljoner passagerare (6,9 %) via Finavias 19 regionala flygplatser. Ökningen av passagerarantalet påskyndades av den rekordhöga vinterturismsäsongen i Lappland: enbart via flygplatserna i Rovaniemi, Ivalo, Kittilä och Kuusamo flög sammanlagt nästan 900 000 passagerare (+16 %). Det är 55 procent av alla passagerare på Finavias regionala flygplatser.
− Ökningen av passagerarantalet på Lapplands flygplatser återspeglar en global trend där orsaken till resor i allt större utsträckning är fritidsresor. Däremot har affärsresandet i Europa minskat eller i allt större utsträckning övergått till järnvägen.
Den ökade populariteten för tågresor syns i Europa särskilt i inrikestrafiken. Till exempel i Tyskland har inrikes flygresor minskat med -52 % sedan 2019 och i Sverige med -38 %*. Utöver att distansarbete och -möten har blivit vanligare bedömer vi att minskningen av affärsflygresor har påverkats avsevärt av att organisationerna har stramat åt sin resepolicy, säger Vuori.
I Finland är trenden särskilt synlig på flygplatser där orsaken till resor traditionellt har varit affärsresor. I Finland är Uleåborg en av de traditionella flygplatserna för affärsresor. Passagerarantalet där har bara återhämtat sig med 52 procent sedan 2019. På motsvarande sätt har Åbo återhämtat sig med 59 procent och Vasa med 55 procent. Totalt, exklusive Lapplands flygplatser, flög sammanlagt 735 616 passagerare (-2 %) via Finavias regionala flygplatser. Detta är 46 procent mindre än under motsvarande period år 2019.
Fenomenet är också synligt på Finavias fem regionala flygplatser, där staten subventionerar reguljärflyg genom köptrafik. Under det första halvåret 2019 reste totalt 210 692 passagerare via flygplatserna i Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Kemi-Torneå och Karleby-Jakobstad. Under januari–juni 2024 var antalet 80 237 (-62 %).
Källor: Finavias statistik, Swedavias statistik, *ACI.
Statistiken över Finavias flygtrafik har publicerats på webbplatsen Statistik över flygtrafiken (EN).
Lista: Mest populära flygförbindelser och -destinationer
TOP 5:
På Finavias flygplatser var det på internationella flygningar mest passagerare på flyg till Tyskland, Spanien, Sverige, Storbritannien och Holland.
TOP 10:
De populäraste flygdestinationerna var Stockholm, London, Amsterdam, Köpenhamn och Paris. De mest populära långdistansdestinationerna var Bangkok, Tokyo, Seoul, Doha och Singapore.
TOP 3:
Under det senaste halvåret har Finnair, Norwegian och Ryanair ökat kapaciteten mest bland alla flygbolag. Finavias flygplatser har för närvarande över 140 direkta internationella flygrutter runt om i världen.
Tabell: Statistiköversikt januari–juni 2024
januari–juni 2024 | januari–juni 2023 | Förändringsprocent | |
Totalt antal passagerare på Finavias flygplatser | 9 368 489 | 8 990 542
| +4,2 %
|
Passagerare på Helsingfors-Vanda | 7 736 862 | 7 464 482
| +3,6 %
|
Transitpassagerare som reser med utrikesflyg | 975 940 | 981 849 | -0,6 %
|
Total mängd fraktgods på Finavias flygplatser (ton) | 91 944 | 86 194
| +6,7 %
|
Mängden fraktgods på Helsingfors-Vanda (ton) | 90 776 | 84 543 | +7,4 %
|
Totalt antal kommersiella flyg på Finavias flygplatser | 94 649 | 88 848
| +6,5 |
Antal kommersiella flyg på Helsingfors-Vanda | 72 589 | 67 936
| +6,8 |