Hoppa över navigering

Helsingfors-Vandas nya utbyggnad togs i bruk på flygplatsens märkesdag

Pressmeddelande
Article published
10.07.2017 kl 12:01
Archived
Ansvar Resa
Helsingfors-Vandas nya pir, som har testats av 200 testpassagerare, öppnades för passagerar- och flygtrafik måndagen den 10 juli. Det första flyget från terminalens majestätiska nya utbyggnad var Finnairs flyg till New York kl. 14.10 från gate 54.

- Utgående från testpassagerarnas respons är den nya piren ljus, trivsam och en fungerande del av flygplatsen och den kunde omedelbart tas i bruk. Öppningen av piren för flygtrafiken är ett unikt ögonblick i flygplatsens historia och jag tackar alla testdeltagare för den viktiga insatsen för utvecklingen av Helsingfors-Vanda, säger Finavias tekniska direktör Henri Hansson.

Nybyggnaden togs i bruk på en historiskt betydelsefull dag. På exakt samma dag för 65 år sedan, den 10.7.1952, firades invigningen av Helsingfors flygplats med Finlands flagga och de olympiska flaggorna svajande i det soliga sommarvädret i Sjöskog.

Den nya terminalutbyggnaden som har uppförts på sydspetsen av terminal 2 betjänar bland annat passagerare som reser till Asien och Nordamerika.

Nyutbyggnaden erbjuder över 8 300 kvadratmeter mera utrymme för passagerarna, tre nya passagerarbryggor för breda flygplan och Finlands första flygplatsrullband. De gör resandet smidigare och stärker ytterligare Helsingfors-Vandas roll som en viktig knutpunkt för flygtrafiken mellan Europa och Asien.

Nya piren präglas av finska inslag

Den röda tråden i planeringen är finländsk kompetens och design. De fantastiska, sneda glasfönstren i terminalen skänker passagerarna en ljus och enastående utsikt över startbanorna. Totalt omfattar glasytan 4 500 kvadratmeter i den ljusa piren.

Finskheten syns i materialen och i möblerna. Väggarna till exempel är överdragna med antingen ljust, naturfärgat eller svartbetsat inhemskt faner. Faneret är tillverkat av CWP i Villmanstrand.

Passagerarna kan välja att vänta på sina flyg i Yrjö Kukkapuros Karuselli-stolar, i Ilmari Tapiovaaras Mademoiselle-gungor eller i Alvar Aaltos fåtöljer. Armaturerna Pilke är designade av Tuukka Halonen.

Även formgivningen av de traditionella flygplatsmöblerna är finländsk. Länstolarna och kubbsitsarna har ritats av formgivaren Kai Lindvall vid PES-Arkkitehdit.

Den nya piren är en del av Finavias utvecklingsprogram. Sammanlagt utvidgas terminalen med 103 000 kvadratmeter. Nya lokaler byggs och tas i bruk, nya tjänster lanseras och resandet görs smidigare i etapper fram till 2020.

Följande betydande etapp i utvecklingsprogrammet är ibruktagningen av den centrala plazan i början av 2019. Plazan kommer att bilda utbyggnadens hjärta som alla passagerare som kommer eller är på väg till långdistansflyg passerar.

Vad erbjuder den nya piren passagerarna för nytt?

  • Finlands första rullband på en flygplats togs i bruk. Mängden ökar, när Helsingfors- Vandas västliga piren öppnas 2019.
  • Antalet bryggor för breda flygplan utökas nu med två. De nya passagerarbryggorna är så kallade dubbla bryggor. Ombordstigningen går snabbare, när två dörrar leder till kabinen.
  • Det har också anlagts två nya parkeringsplatser för breda flygplan.
  • En ny rullbaneförbindelse har även tagits i bruk.
  • Nya är också automaterna för kallt och varmt vatten som kan användas gratis. För de snabbast växande passagerargrupperna från Asien är tillgången på hett vatten en väsentlig del av vardagen.
  • I den nya piren som betjänar transit- och långdistansflygtrafiken har passagerarna från Asien även beaktats med stora infotavlor med möjlighet att välja språk enligt avgångsland.
  • Den nya piren omfattar 8 365 m2
  • Volym 42 672 m3
  • Längd 178 m