Eftersom passagerarna kan lämna sin telefon i ett låst fack för att laddas behöver han eller hon inte sitta bredvid och vakta telefonen.
Customer Experience Champion Sini Kaikkonen vid Finavias enhet för serviceutveckling berättar att tanken med den nya tjänsten är att förbättra passagerarnas tidsanvändning och minska jäktet på flygplatsen.
– Som bäst är flygplatsupplevelsen bekymmerslös och stressfri. Passagerarna kan utnyttja den frigjorda tiden till att sköta ärenden, besöka kaféer eller shoppa, säger Kaikkonen.
Försöket som startade i höstas är en del av Finavias strategi för serviceutveckling, vars mål är att producera nya, innovativa tjänster till flygplatsen för att utveckla kundupplevelsen.
Det är fråga om en tre månader lång provperiod som varar fram till slutet av året. Under den tiden följer man upp användningen av laddningstjänsten och dess popularitet. Det är gratis att ladda telefonen och använda facken.
De låsbara facken är utrustade med laddningskablar för iPhone-, Android och Windows-telefoner. Stationerna finns vid gate 13, 29 och 34. I ett skåp finns det nio laddningsfack, med andra ord finns det för närvarande sammanlagt 27 låsbara fack vid laddningsstationerna.
Laddningsstationerna tillhandahålls för Finavia av det finländska Vivotech Oy. De är en del av ett riksomfattande laddningsnätverk.
Batterierna kan även laddas
- i stickkontakterna i väntsalarna,
- i stickkontakterna i kaféerna och restaurangerna,
- genom Fortums laddningsväggar på olika ställen i terminalen,
- vid Suvanto-arbetsstationerna, samt
- i flygbolagens lounge-utrymmen.