– De nya biljettavläsarna ingår i Finavias insatser för bättre kvalitet med målet att göra flygresan så smidig och trevlig som möjligt. Insatserna stöder också det omfattande utvecklingsprogram som pågår på Helsingfors-Vanda flygplats och förberedelserna för ökande passagerarvolymer i framtiden, säger flygplatschef Ville Haapasaari från Finavia.
Enligt Haapasaari hjälper olika automatiska och digitala lösningar till att göra avfärden smidigare och ger större flexibilitet i resandet. Samtidigt kan den personliga betjäningen bättre riktas in enligt passagerarnas behov.
Biljettavläsarna har testats på flygplatsen sedan april 2015. Erfarenheterna har varit positiva. Automaterna har ökat genomströmningen vid säkerhetskontrollerna och försnabbat ombordstigningen.
E-gater används i dag i säkerhetskontrollen i terminal 2 och vid sju gater. Vid gaterna är automaterna tillgängliga för personer som flyger med Finnair, Lufthansa, Norwegian, SAS och Swiss.
Fler e-gater installeras under våren i säkerhetskontrollen och vid gaterna i terminal 1.
Så fungerar e-gaten
För passagerarna är det nya systemet enkelt och smidigt att använda. Man behöver bara visa upp sin biljett, på papper eller i smarttelefonen, eller sitt boardingkort för avläsaren i e-gaten.
Automaten läser flyguppgifterna i streckkoden och låter passageraren gå vidare. Vid gaten finns alltid personal som kan hjälpa och handleda passagerarna.
Fler digitala tjänster för flygresor
Finavia ligger i framkant bland de europeiska flygplatserna när det gäller att ta i bruk elektroniska tjänster. Helsingfors-Vanda hör till de första flygplatserna där automatiserade tjänster togs i bruk redan i början av 2000-talet.
Det första steget var incheckningsautomaterna och snart därefter installerade Gränsbevakningsväsendet passkontrollautomater på flygplatsen. Bagageautomater, för automatisk bag drop, togs i bruk på Helsingfors-Vanda flygplats för några år sedan.
Automater har också installerats på Finavias andra flygplatser.
De nu aktuella e-gaterna förbättrar servicen och bidrar till att minska köerna och väntetiderna på olika håll på flygplatsen. Elektroniska tjänster blir vanligare också inom flygresor i takt med att hela samhället digitaliseras.
Så här använder du incheckningsautomaten