Det är fråga om Finavias första e-betalningstjänst där kunden får service på Internet ända från bokning till betalning via Internetbank eller med kreditkort.
– Tjänsten anknyter till Finavias strategi för digitala tjänster och är en naturlig fortsättning på utvecklingen av vår nya responsiva webbplats, säger Ville Haapasaari, flygplatschef på Finavia.
Tanken är att tjänsten ska underlätta avfärden. I stället för att passagerarna funderar på vilken parkeringsplats de ska välja först när de har kommit till flygplatsen kan de nu boka en lämplig plats i förväg.
Haapasaari uppmuntrar till exempel semesterresenärer att utnyttja Finavias nya e-tjänst. På webbplatsen kan man boka en parkeringsplats på Helsingfors-Vanda före resan även under semestertider då det är rusning och efterfrågan på parkeringsplatser är stor.
Så här fungerar onlinebokningen
Parkeringsområdena P1, P3, P4a och P4b ingår i bokningssystemet. Det går att boka en parkeringsplats i god tid, till och med ett halvår i förväg, eller i sista stund dagen före avresan. Bokningar kan göras för högst en månad och minst ett dygn.
Bokningssystemet har gjorts så smidigt som möjligt. När kunden har gjort bokningen och betalat för parkeringen får kunden en QR-kod till sin mobiltelefon och e-post. Med hjälp av koden kan kunden köra in på parkeringsområdet.
När kunden återvänder från resan kör kunden ut från parkeringsområdet genom att mata in sin parkeringsbiljett i en automat som finns vid bommen vid utfarten.
Onlinebokningen av parkeringsplatser är responsiv. Systemet fungerar med både bordsdatorer och mobila enheter, som surfplattor och smarttelefoner.