Finavias mål är att utveckla reseupplevelserna genom att satsa på bra service, trivsel och smidigt resande på sina flygplatser. Utveckling av onlinetjänster är ett viktigt i led i förbättringen av resenärsnöjdheten. ”Vi vill aktivt utnyttja nya tekniska lösningar under kundernas resor på sätt som gör resorna smidigare. Vi är stolta över att vara en föregångare när det gäller ny teknik. Ett exempel på detta är den trådlösa laddningen PowerKiss som vår flygplats var först i världen med att erbjuda. Mobilappen Helsinki Airport erbjuder tjänster och information som underlättar resandet”, säger Ville Haapasaari, chef för Helsingfors-Vanda flygplats på Finavia. Aktuell information enkelt i mobilen Med Windows Phone-appen är det lätt att följa ankommande och avgående flyg på Helsingfors-Vanda. Det går att spara enskilda flyg som sitt eget flyg och följa upp dess status på appens ingångssida. I uppgifterna om det egna flyget ser man bland annat från vilken terminal flyget avgår och om det sker ändringar i tidtabellen. Appen innehåller också andra tjänster som underlättar resandet. Till exempel finns det en parkeringskarta där man kan se köranvisningar och kontrollera parkeringsavgifterna. Appen erbjuder också information om tjänsterna på flygplatsen. Med hjälp av den hittar man biluthyrningsdiskarna, lekrummen för barn, apoteken och Finlands enda Starbucks-caféer. Den engelskspråkiga appen Helsinki Airport kan laddas ned gratis i Windows Phone Store. Appen Helsinki Airport har lanserats för operativsystemet iOS tidigare och finns också att ladda ned gratis till iPhone och iPad. Hittills har både Windows Phone- och Android-versionen laddats ned över 10 000 gånger och iPhone-versionen tiotusentals gånger.
Finavia utvecklar sina mobiltjänster för passagerare
Pressmeddelande
Article published
08.05.2013 kl 08:44
Archived