Uudet suihkumoottorit ovat aikaisempaa hiljaisempia ja niiden energiatehokkuus on entistä parempi. Erityisesti lyhyillä reiteillä lentoyhtiöt käyttävät runsaasti potkurikoneita, jotka ovat yleensä suihkukoneita hiljaisempia.
Millaista lentokoneiden melu on?
Lentokoneiden melu on moottorimelua ja aerodynaamista melua. Moottorimelun tasoon vaikuttavat moottorin koko ja tyyppi sekä käytettävä tehoasetus.
Aerodynaamisen melun voimakkuuteen vaikuttavat lentokoneen tyyppi, lennon vaiheen mukainen lentoasu, kuten laskutelineiden ja siipien laippojen asento, ja lentonopeus. Lentoonlähdöissä moottorimelun merkitys on suuri, mutta laskeutumisissa aerodynaamisen melun osuus moottorimelun ohella kasvaa.
Mitä keinoja lentokoneiden melun hallintaan käytetään?
Lentokoneiden melua hallitaan
- kansainvälisillä melumääräyksillä
- lentokoneiden moottoritekniikkaa ja aerodynamiikkaa kehittämällä
- kiitoteiden käytön ja lentoreittien suunnittelulla
- lentomenetelmien suunnittelulla ja käytöllä - mm. laskeutumiset jatkuvan liu'un menetelmällä
- maankäytön suunnittelulla
Lentokonekalustoa koskevat kansainväliset melumääräykset, joiden lisäksi yleisen teknisen kehityksen ansiosta uudet koneet ovat merkittävästi vanhoja vähämeluisampia.
Kiitoteiden käyttöperiaatteiden ja lentoreittien suunnittelulla liikennettä ohjataan vähiten asutuille seuduille lentoturvallisuuden ehtojen puitteissa. Lentoonlähtöreitit on suunniteltu yhdessä Fintraffic lennonvarmistuksen kanssa mahdollisimman paljon tiheää asutusta välttäen, laskeutumisissa taas reitin määrää kiitotien suunta.
Teemme tiivistä yhteistyötä lentoasemien ja lentoreittien vaikutuspiirissä sijaitsevien kuntien kanssa, jotta uusien asuinalueiden kaavoituksessa huomioidaan mahdollisille melualueille tai niiden välittömään läheisyyteen sijoittuminen. Tärkein tavoite on, että lentokonemelun vaikutusalueella asuu mahdollisimman vähän ihmisiä.