- 1949: Bygget av den nya flygplatsen i Uleåsalo påbörjas när flygplatsen i Oritkari visar sig vara för liten för nya flygplan.
- 1953: Flygplatsen färdigställs. Aero börjar trafikera till Helsingfors med DC-3-flygplan.
- 1958: Den första egentliga stations- och flygnavigeringsbyggnaden färdigställs. Flygplatsens huvudbana beläggs med asfalt.
- 1964: Jetplanstrafiken till Uleåborg börjar.
- 1973: Den nya terminalbyggnaden tas i bruk. Den planerades av arkitektbyrån K. Ström & O. Tuomisto, som också hade planerat stationsbyggnaden på Helsingfors-Vanda flygplats som invigdes år 1969.
- 1984: Gränsen på 300 000 passagerare överskrids.
- 1994: Passagerarterminalen byggs ut för att möta behoven hos en miljon passagerare per år.
- 1998: Det nya flygledartornet tas i bruk.
- 2002: Passagerarterminalen byggs ut igen. Bagagehanteringslokalerna förnyas.
- 2011: Den nya utbyggnaden på flygplatsen togs i bruk i september 2011
- 2012: 1 078 520 passagerare (vi överskred gränsen för en miljon passagerare för första gången)
- 2013 Finnair/Flybe 9 turer till Helsingfors, Norwegian 4 turer till Helsingfors och SAS 2 turer till Stockholm
- Finavia Abp fortsätter utveckla flygplatsterminalen i Uleåborg. Efter årsskiftet har Finavia börjat förnya tjänsterna och lokalerna för avgående passagerare på Uleåborgs flygplats. Syftet var att förbättra servicen för passagerarna genom att effektivisera verksamheten i flygplatsens avgångshall. Investeringen består av flera åtgärder för att förbättra smidigheten i verksamheten på Uleåborgs flygplats.
Bild: Finnair / Ilmailumuseo.