Verksamheter som påverkar miljön
De viktigaste miljökonsekvenserna vid flygplatser orsakas av:
- halkbekämpning på landningsbanor (utsläpp i vatten och mark)
- antifrys- och avisningsbehandlingar av flygplan (utsläpp i vatten och mark)
- luftfartsverksamhet (buller och avgasutsläpp)
Vid halkbekämpning på landningsbanor används i första hand mekaniska metoder: borstning och plogning. Kemiska ämnen behövs för att avlägsna frost och is som bildats på landningsbanans yta samt för förebyggande halkbekämpning. De ämnen som används för närvarande är natrium- och kaliumacetat samt natrium- och kaliumformiat i granulär eller flytande form. Ämnena förbrukar syre när de hamnar i vattendrag, men är så litet som möjligt skadliga för miljön. Finavia ansvarar för halkbekämpningen på landningsbanorna.
Snö och is ska avlägsnas från flygplanens ytor och uppkomsten av ny is ska förhindras för att säkerställa flygplanets manövrerbarhet och prestanda. Den propylenglykol som sprutas på flygplanets yta är inte ett ämne som klassificeras som farligt, men det förbrukar syre när det bryts ned och orsakar luktolägenheter. Marktjänstbolagen sköter antifrysningen och avisningen av flygplan.
Flygbolagens, privata och försvarsmaktens luftfarkoster orsakar buller. Bullret från flygplan hanteras genom planering av användningen av landningsbanor och flygrutter samt genom styrning av markanvändningen i flygplatsernas omgivning. Flygplanens motorteknik har utvecklats kraftigt på grund av de internationella bullerbestämmelserna och de nuvarande flygplanens bullernivå är lägre än för ett decennium sedan.
Vid flygplatser orsakar flera olika aktörer utsläpp i luften genom sin verksamhet: Finavia, flygbolag, marktjänstbolag och andra företag som är verksamma på flygplatsområden. Finavia svarar för sina egna funktioner och utsläpp.
Flygplatsernas verksamhet är noggrant reglerad
Flygtrafiken och flygplatsverksamheten omfattas av ett stort antal internationella bestämmelser, EU-lagstiftning, inhemsk lagstiftning och luftfartsbestämmelser som utfärdats med stöd av dem. Utgångspunkten är att garantera flygsäkerheten.
Enligt miljöskyddslagen behöver flygplatsverksamheten miljötillstånd. För Finavia är tillståndsprocesserna en del av miljöarbetet, uppfyllandet av kraven i lagstiftningen och även samverkan med de områden som de betjänar. Samarbete med försvarsmakten är också viktigt, eftersom tillståndsansvaren fördelas på samverkande flygplatser.
Mycket bakgrundsarbete görs för en tillståndsansökan och syftet är att bedöma verksamheten långt in i framtiden. Verksamheten beskrivs mångsidigt ifråga om vatten- och markskydd, buller, luftutsläpp, avfall och hanteringen av kemikalier.
I tillståndsbesluten meddelas bestämmelser om verksamheten, vars genomförande övervakas av de regionala NTM-centralerna. Bestämmelserna kan till exempel gälla användning av landningsbanor nattetid eller mängden och kvaliteten på miljöövervakningen.
Finlands luftrum är miljöeffektivt
Fintraffic Flygtrafiktjänst Ab (tidigare ANS Finland Oy) ansvarar för planeringen av luftrummet i Finland och för den dagliga flygtrafikledningen. Luftrummet används regelbundet av kommersiell luftfart, flygvapnet och allmänflyget.
Luftrummets struktur, trafikleder för kommersiell trafik och områden som anvisats flygvapnets övningsflygverksamhet har planerats effektivt med beaktande av olika aktörers behov. Verksamheten möjliggör direkta och miljöeffektiva rutter för kommersiell trafikflygning samt lämpliga områden för flygvapnets övningsflygningar.
Flygplatser deltar i energiprogrammet
Enligt internationella studier står koldioxidutsläppen från flygplatser för cirka fem procent av utsläppen från flygtrafikssektorn, eller cirka två procent av utsläppen från mänsklig verksamhet.
Finavias energi- och klimatprogram inleddes redan 2007. Därigenom arbetar Finavia långsiktigt för att förbättra energieffektiviteten och minska utsläppen.
Finavia har minskat utsläppen bland annat genom att optimera uppvärmningen och ventilationen av byggnader, installera jordvärmesystem och förnya belysningshelheterna. Finavias egna utsläpp har minskat under de senaste åren så mycket att Helsingfors-Vanda flygplats och sex turistflygplatser i Lappland har godkänts att delta i flygplatsorganisationen ACI:s program Airport Carbon Accreditation (ACA).
Miljökonsekvenserna följs noggrant upp
Nästan alla flygplatser övervakar kvaliteten på yt- och grundvatten. Regelbundna utredningar om buller från flygplan görs med hjälp av mätningar eller beräkningsmodeller. Finavias egen energianvändning och utsläpp rapporteras årligen. Utsläppen från flygplan på flygplatser beräknas årligen. All uppföljningsinformation används för att upptäcka miljökonsekvenser samt för planering, styrning och uppföljning av korrigerande åtgärder.
Miljöuppföljningen och rapporteringen om flygplatserna samordnas av Finavias miljöenhet
Vi svarar gärna på dina miljöfrågor som gäller flygplatser eller flygtrafiken. Skicka oss miljöresponsblanketten.