De nya jetmotorerna är tystare än tidigare och deras energieffektivitet är bättre än tidigare. I synnerhet på korta rutter använder flygbolagen ofta propellerflygplan, som i allmänhet är tystare än jetflygplan.
Hurdant är bullret från flygplan?
Buller från flygplan är motorbuller och aerodynamiskt buller. Motorbullrets nivå beror på motorns storlek och typ samt av den effekt som används.
Styrkan på det aerodynamiska bullret beror på flygplanstypen, konfigurationen enligt flygfasen, såsom inställningen av landningsställ och vingklaffar, samt flyghastigheten. Vid start har motorbullret stor betydelse, men vid landning ökar andelen aerodynamiskt buller utöver motorbullret.
Vilka metoder används för att kontrollera bullret från flygplan?
Buller från flygplan kontrolleras med hjälp av
- internationella bullerbestämmelser
- utveckling av flygplans motorteknik och aerodynamik
- planering av användningen av landningsbanor och flygrutter
- planering och användning av flygmetoder – bland annat gröna landningar
- planering av markanvändningen
Flygplansflottan omfattas av internationella bullerbestämmelser, och tack vare den allmänna tekniska utvecklingen är de nya maskinerna betydligt tystare än de gamla.
Genom planering av principerna för användning av landningsbanor och flygrutter styrs trafiken till de minst bebodda regionerna inom ramen för flygsäkerhetsvillkoren. Startrutterna har planerats tillsammans med Fintraffics flygtrafiktjänst så att tätbebyggelse i så stor utsträckning som möjligt undviks, medan rutten vid landningar däremot bestäms av landningsbanans riktning.
Vi har ett nära samarbete med de kommuner inom flygplatsernas och flygrutternas influensområde för att man vid planläggningen av nya bostadsområden kan beakta om de finns i eller i omedelbar närhet av eventuella bullerområden. Huvudsyftet är att så få människor som möjligt ska bo i ett område som påverkas av flygplansbuller.