Helsingfors-Vanda flygplats har tre landningsbanor, varav landningsbanorna 1 och 3 är parallella och landningsbanan 2 tvärgående. Landningsbanorna anges enligt deras riktningar för start och landning.
Vid valet av den landningsbana som ska användas iakttas prioriteringsprincipen, som utöver säkerhetsfaktorerna också beaktar flygplanens buller och trafikvolym.
De vanligaste sätten att använda landningsbanor på Helsingfors-Vanda flygplats
Start- och landningsbanan väljs alltid tillsammans och det finns cirka tjugo olika kombinationer av landningsbanor som används för olika situationer. Vindens riktning och hastighet är det viktigaste urvalskriteriet för de landningsbanor som ska användas. Det säkraste för flygplan är att lyfta och landa i motvind.
Beteckning av landningsbanor och riktningar för start och landning.
I första hand landar man på landningsbana 2 (15) från riktningen nordväst, dvs. från Nurmijärvi-riktningen eller på landningsbana 1 (22L) från nordost från Kervo-riktningen och startar från landningsbana 3 (22R) mot sydväst i riktning mot västra Vanda och Esbo. Samtidigt kan lågbullerflygplan starta från landningsbana 1 (22L) i riktningen söderut. Under eftermiddagens rusningstid landar man samtidigt på de båda parallella landningsbanorna.
Vid nordliga och östliga vindar gör man i allmänhet så att flygplanen landar på landningsbana 3 (04L) eller på landningsbana 1 (04R) mot sydväst, dvs. från riktningen västra Vanda och Esbo och startar från landningsbana 1 (04R) mot nordost mot Kervo-riktningen.
Den ur bullersynpunkt bästa landningsbanan kan inte alltid väljas på grund av flygsäkerheten. Genom planering av flygrutter kan bullerolägenheter vid start minskas. När det gäller landningar är metoder att välja den landningsbana som ska användas samt att möjliggöra kontinuerlig sjunkprofil så ofta som det är möjligt med tanke på säkerhetsfaktorerna.
I bullerhanteringsplanen beskrivs mer detaljerat ordnandet av flygtrafiken: