Hoppa över navigering

Helsingfors-Vanda har åter utsetts till Europas bästa flygplats i sin storleksklass

Pressmeddelande
Article published
10.03.2025 kl 13:00
Helsinki Airport auringonlaskussa
Resa
Passagerarna har utsett Helsingfors-Vanda flygplats till den bästa flygplatsen i Europa när det gäller kundupplevelse i storleksklassen 15–25 miljoner passagerare. Flygplatspriset ASQ (Airport Service Quality) som tilldelades flygplatsbolaget Finavia grundar sig på en internationell undersökning, som årligen omfattar 400 flygplatser i 95 länder. Priset tilldelas årligen av den internationella huvudorganisationen för flygplatser, Airports Council International (ACI).

"Vi är mycket stolta över att vårt arbete med att utveckla kundupplevelsen på Helsingfors-Vanda får internationellt erkännande år efter år. Kundnöjdheten på vår flygplats har ökat långsiktigt, och resultatet för 2024 är det bästa i flygplatsens historia," säger Ulla Serlenius, Finavias flygplatschef på Helsingfors-Vanda flygplats.

Finavia har under de senaste åren förnyat terminalen på Helsingfors-Vanda helt, inklusive avgångshallen, säkerhetskontrollen, butikerna och restaurangerna, ankomsthallen, parkeringen och resecentrumet. Senast har loungeutrymmena i Schengen-gateområdet förnyats och en frisörsalong och ett apotek öppnats i flygplatsens ankomsthall.

Även den digitala kundupplevelsen har utvecklats genom att lansera den kostnadsfria tjänsten Myflight för passagerare, som erbjuder personliga tips för besöket på flygplatsen. Dessutom pilottestar Finavia på sin webbplats en prognos för väntetiden till säkerhetskontrollen på Helsingfors-Vanda.

"Helsingfors-Vanda flygplats hör till de bästa flygplatserna i världen vad gäller kundupplevelse, och det här priset är ett bevis på att våra passagerare är nöjda med flygplatsens förnyelser. Vi fortsätter vårt arbete med att lyssna noga på passagerarnas önskemål och trender," säger Serlenius.

Det internationella ASQ-priset baseras på kontinuerlig mätning av kundnöjdhet och servicekvalitet. I ASQ-undersökningen utvärderar flygpassagerarna 30 olika tjänstekategorier i olika skeden av passagerarvägen. Till dessa hör bland annat vägledning, kundtjänst, incheckning samt shopping- och matmöjligheter. Cirka fyra tusen flygpassagerare intervjuas varje år på Helsingfors-Vanda för undersökningen.

Helsingfors-Vanda, som leds och utvecklas av Finavia, har vunnit ASQ-priset sex gånger under de senaste sju åren. Flygplatsen har vunnit priset åren 2018, 2019, 2020, 2022, 2023 och nu senast 2024.

"Jag vill tacka hela flygplatsgemenskapen. En kundupplevelse i världsklass byggs tillsammans, och alla som arbetar på flygplatsen bidrar till detta arbete," tackar Serlenius.