Under januari–juni 2024 uppgick antalet passagerare på reguljär- och charterflyg på Finavias flygplatser till sammanlagt 9,4 miljoner (9,0 miljoner). Flygtrafiken ökade särskilt på turistdrivna flygplatser, medan andelen affärsresor fortfarande var låg. Den långsamma utvecklingen av antalet passagerare på Helsingfors-Vanda på grund av effekterna av Rysslands förbud mot överflygning har en betydande inverkan på bolagets ekonomiska ställning och därmed på upprätthållandet av Finlands regionala flygplatsnät.
Januari–juni 2024 i korthet
- Under första halvåret ökade Finavias omsättning till 192,4 miljoner euro (172,6) på grund av den ökade internationella flygtrafiken. Bolaget förbättrade sina resultat inom alla affärsområden.
- Rörelseresultatet var fortfarande negativt –5,1 miljoner euro (–15,1). Förlusten beror framför allt på de kraftigt förlustbringande mindre regionala flygplatserna, som har små passagerarmängder.
- Finavias flygplatser hade totalt 9,4 miljoner (9,0) passagerare på reguljär- och charterflygningar, varav 7,4 miljoner (7,0) reste på internationella flygningar. Passagerarantalet på inrikesflygningar var oförändrat 2,0 miljoner (2,0).
- Under översiktsperioden syns en stark differentiering av flygtrafiken: Antalet passagerare varierar avsevärt mellan olika månader och mellan olika flygplatser. Drivkraften bakom tillväxten inom flygtrafiken är i synnerhet turismen, medan andelen affärsresor har minskat jämfört med tiden före coronapandemin.
- Volymen av inrikes och internationell frakt ökade med totalt 6,7 procent och uppgick till 91 944 ton (86 194).
Siffrorna inom parentes hänför sig till samma tidpunkt året innan.
Finavia-koncernens nyckeltal
1–6/2024 | 1–6/2023 | Förändring % | 1–12/2023 | |
Omsättning, miljoner euro Helsingfors-Vanda flygplats Nätverksflygplatserna Airpro Övrigt/elimineringar | 192,4 128,9 36,5 42,1 -15,1 | 173,6 117,4 32,4 37,7 -13,9 | 10,8 % 9,7 % 12,6 % 11,6 % -8,2 % | 359,8 247,0 62,6 78,3 -28,1 |
Rörelseresultat, miljoner euro Helsingfors-Vanda flygplats Nätverksflygplatserna Airpro Övrigt/elimineringar | -5,1 7,1 -12,5 1,0 -0,6 | -15,1 0,2 -14,8 0,2 -0,7 | 65,1 % 2816,0 % 15,6 % 375,6 % 19,4 % | -23,8 12,7 -31,1 1,7 -7,1 |
Räkenskapsperiodens resultat, miljoner euro | -15,0 | -27,2 | 44,8 % | -53,8 |
Soliditetsgrad, % | 42,2 | 41,3 | 42,0 | |
Kassaflödesbaserade investeringar, miljoner euro | 18,5 | 20,7 | -10,3 % | 52,0 |
Balansomslutning, miljoner euro | 1 468,8 | 1 532,8 | -4,2 % | 1 513,0 |
Genomsnittligt antal anställda | 2 005 | 1 937 | 3,5 % | 1 967 |
Nyckeltal relaterade till flygtrafiken
1–6/2024 | 1–6/2023 | |
Totalt antal passagerare, miljoner passagerare Inrikesflyg Internationella flyg | 9,4 2,0 7,4 | 9,0 2,0 7,0 |
Flygningars beläggningsgrad, % | 72,1 | 74,6 |
Frakt, ton | 91 944 | 86 194 |
Antal kommersiella flygningar | 94 649 | 88 848 |
Noggrannhet i flygplatsverksamheten, %* Helsingfors-Vanda flygplats Nätverksflygplatserna |
98,7 98,7 |
98,9 98,8 |
*Noggrannheten i flygplatsverksamheten beskriver noggrannheten i Finavias verksamhet, till exempel parkering och säkerhetskontroll. Flygtrafikens totala punktlighet påverkas dessutom av bland annat flyg- eller marktjänstbolagens verksamhet samt väderförhållandena.
Finavia publicerar på sin webbplats månatligen aktuell statistik över antalet passagerare, landningar samt mängden frakt och post .
VD Kimmo Mäki:
"Vår omsättning under första halvåret ökade enligt våra förväntningar tack vare ökade passagerarvolymer, en positiv utveckling av den kommersiella verksamheten på flygplatserna och god kostnadskontroll. Under första halvåret 2024 passerade totalt 9,4 miljoner passagerare via Finavias flygplatser, vilket är 4,2 % mer än under motsvarande period föregående år. Av detta antal passerade 7,7 miljoner passagerare via Helsingfors-Vanda flygplats, vilket motsvarar en ökning med 3,6 %. Flygtrafiken i Finland växer dock mindre än i det övriga Europa. Bakom detta ligger utöver Rysslands förbud mot överflygning också bland annat förändringar i resvanorna.
Trots att omsättningen ökade förblev bolagets rörelseresultat fortfarande negativt. Förlusten beror framför allt på de kraftigt förlustbringande mindre regionala flygplatserna, som har små passagerarmängder. Under tiden före coronapandemin kunde verksamheten på de 19 regionala flygplatserna finansieras med passagerarbaserade intäkter från Helsingfors-Vanda flygplats, vilket inte är möjligt med nuvarande passagerarantal.
Förlusterna på nätverksflygplatserna fördjupas av det beslut som staten fattade i januari 2024 om att fortsätta stödja reguljärflygtrafiken på flygplatserna i Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Kemi-Torneå och Karleby-Jakobstad fram till mars 2026 samt till Björneborg fram till 2025. Staten stöder landskapsflygningarna med 38 miljoner euro, som täcker upphandlingen av ovannämnda landskapsflygningar. Det statliga stödet till den köpta trafiken styrs till fullt belopp till det flygbolag som bedriver flygningarna. Flygplatsernas verksamhet omfattas inte av stöden, trots att Finavia driver flygplatserna med förlust på grund av det ringa antalet landskapsflygningar och den låga beläggningsgraden på flygplanen.
Under översiktsperioden märktes också en tydlig förändring i passagerarvanorna på Finavias flygplatsnätverk. Allt oftare är motivet för flygresor turism, medan affärsresornas andel av flygresorna minskar. Till följd av detta varierar antalet passagerare avsevärt mellan olika månader och mellan olika flygplatser. Ökningen av passagerarantalet var koncentrerad till turistdrivna flygplatser: särskilt den internationella flygtrafiken i Lappland till flygplatserna i Rovaniemi, Kittilä, Ivalo och Kuusamo ökade även efter den rekordlivliga vintersäsongen.
Affärsresorna i Finland har minskat betydligt jämfört med tiden före coronapandemin, vilket återspeglar den europeiska trenden. Till exempel i Tyskland har inrikesflygningarna sedan 2019 minskat med 52 % och i Sverige med 38 %*. Vi bedömer att minskningen av antalet affärsflygresor har påverkats i betydande grad utöver av att distansarbete och distansförhandlingar blivit vanligare också av det ekonomiska läget och av att organisationerna har stramat åt sin resepolicy.
Fenomenet märks också på Finavias fem regionala flygplatser, där staten subventionerar reguljärflyg genom köptrafik. Antalet passagerare på flygplatserna i Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Kemi-Torneå och Karleby-Jakobstad har minskat med 62 % jämfört med första halvåret 2019, och uppgick till 80 237 (210 692). Samtidigt flög nästan 900 000 passagerare (+16 %) via de turistdrivna flygplatserna Rovaniemi, Ivalo, Kittilä och Kuusamo, vilket är 55 % av passagerarantalet på Finavias 19 regionala flygplatser.
Vårt långsiktiga klimatprogram framskrider som planerat. På Lapplands flygplatser i Rovaniemi, Ivalo, Kittilä och Kuusamo uppnådde vi en nollnivå för koldioxidutsläppen. Nettonollutsläpp innebär att vi minskar koldioxidutsläppen från vår verksamhet så lågt som det tekniskt och ekonomiskt är möjligt – i praktiken mycket nära noll. På nettonollnivå återstår fortfarande cirka två procent av utsläppen. För att kompensera dem deltar vi i projekt som binder koldioxid från atmosfären. Vårt mål är att minska koldioxidutsläppen på alla våra flygplatser till nettonollnivå senast 2025. På lång sikt strävar vi efter att vara koldioxidnegativa.
Bolaget fortsätter aktivt att utveckla sina flygplatser med beaktande av den övergripande värdeökningen och kundupplevelsen. Under översiktsperioden slutfördes ett omfattande hotellprojekt på Helsingfors-Vanda flygplats och i juni öppnades Finlands största hotellhelhet med konferens- och möteslokaler i omedelbar närhet av Helsingfors-Vanda terminal.
Vi kan med glädje konstatera att passagerarna har valt Helsingfors-Vanda till den bästa flygplatsen i Nordeuropa i Skytrax internationella serviceundersökning. Helsingfors-Vanda rankades dessutom som världens femte bästa flygplats för affärsresenärer på en lista som baserar sig på Skytrax undersökningsdata. Dessutom placerade Airports Council International (ACI) Rovaniemi flygplats bland de tre bästa i Europa i sin storleksklass med mindre än fem miljoner passagerare. Internationella erkännanden bekräftar att vår strategi och våra åtgärder för att utveckla reseupplevelsen bär frukt.
Finavias styrelse godkände bolagets strategiuppdatering i maj 2024. Vårt främsta mål är att säkerställa vår förmåga att producera tjänster på ett säkert och hållbart sätt och med hög kvalitet. Vi når vårt mål genom att fortsätta det långsiktiga arbetet med att utveckla Finavia som arbetsplats, öka vår affärsverksamhet och säkerställa en ekonomiskt hållbar verksamhet. På så sätt säkerställer vi förutsättningarna för en säker och punktlig flygplatsverksamhet samt upprätthåller en hög servicenivå nu och i framtiden."
*Internationella flygplatsorganisationen Airports Council International, ACI
Läs mer
Finavias
Finavias pressmeddelande Statistik: Passagerarantalet på Finavias flygplatser fortsatte att öka – Finland ligger efter resten av Europa
Månatlig flygtrafikstatistik som publiceras av Finavia (på engelska)