"I början av augusti 1959 var jag och min fru Seija på bröllopsresa i Italiens alpsjölandskap. När jag planerade reseprogrammet bestämde jag mig för att försöka boka platser för oss på SAS flyg från Köpenhamn till Helsingfors den 18.8, vilket var det första reguljärflyget till Finland med jetplan. Bokningen lyckades, även om en stor del av Caravellen, som hade cirka 80 platser, var reserverad för inbjudna gäster.
När vi väntade på avgången i Kastrup fick vi veta att Armi Kuusela, Miss Universum 1952, och hennes man Gil Hilario var med. Flyget var över en timme försenat. Tiden gick och vi observerade resesällskapet, och självklart var vi också lite nervösa inför en helt ny slags flygupplevelse.
Flygresan var mycket trevlig. Planet vibrerade inte alls, och ljudnivån var betydligt lägre än med äldre flygplan. Vi landade på en festbelyst flygplats i Helsingfors strax efter midnatt den 19.8.1959. Armis mest entusiastiska beundrare, inklusive mödrar med sina barn, hade ändå orkat vänta. Tekniken i baracken, som då fungerade som terminal, överbelastades förmodligen när alla ville filma samtidigt och satte in kontakterna i väggen. Den annars också mörka sensommarnatten fick ännu en ljuseffekt av det. Finland hade gått över till jetplanstid!
Grattis till Finavia för att ha slutfört den senaste fasen av den fina terminalen. Resandet berodde inte heller på terminalen under baracktiden! I den baracken började min fru och jag vår gemensamma resa, som varade i mer än 50 år och slutade med min frus död 2010.”
– Reijo Pukonen, 90 år
Inläggets huvudbild: Helsingfors-Vanda fotograferad i mitten av 1950-talet. / Finlands flygmuseum