Hoppa över navigering

Utbyggnaden av terminal 2 på Helsingfors-Vanda fick priset Årets stålkonstruktion

Article published
26.11.2021 kl 11:35
Terminaali 2:n uudistunut julkisivu.
Företag
Utbyggnaden av terminal 2 på Helsingfors-Vanda flygplats, som öppnades i början av december, fick det uppskattade priset Årets stålkonstruktion.

Priset Årets stålkonstruktion har beviljats terminal 2 på Helsingfors-Vanda. Priset hör till de betydande finländska arkitekturpriserna och beviljas enligt Teräsrakenneyhdistys pressmeddelande ett arkitektoniskt högkvalitativt projekt som på ett insiktsfullt sätt utnyttjar stål och andra material i byggnadsskedet.

─ Vi är hedrade över det pris vi har fått. Priset Årets stålkonstruktion är en fin utmärkelse och vi tackar för det goda samarbetet med många aktörer. Helsingfors-Vanda flygplats är ett arkitektoniskt vackert visitkort för hela Finland, säger Finavias tekniska direktör Henri Hansson.

Årets Stålkonstruktion 2021 beviljades den 24 november på Stålbyggnadsdagen och tilldelades byggherren Finavia, Arkitektbyrån ALA som ansvarade för arkitekturplaneringen, konstruktionsplaneraren Ramboll Finland, alliansentreprenören SRV och Peikko Finland, som tillverkade och installerade stålstomkonstruktionerna.

Vuoden teräsrakenne 2021 -palkinnon saajat.

Vinnaren av priset Årets stålkonstruktion valdes av en oberoende jury där medlemmarna utses av bland andra SAFA, RIL och RIA.

─ Arkitekter har i årtionden försökt uttrycka lätthet och flygande på flygplatshallarnas tak. Taket på den nya avgångshallen leker med lätthet, men undantagsvis också med tyngd. Även de funktionellt motiverade långa spännvidderna och entrétakets utskjutande del har skapats med stålkonstruktioner, berättar huvudplaneraren för utbyggnaden av terminal 2 Juho Grönholm från Arkitektbyrå ALA i Teräsrakenneyhdistys pressmeddelande.

Terminaali 2:n lasiseinän ja katon rajapinta.

Taket på avgångshallen innehåller utöver konstruktioner även ventilationsmaskinrum.

─ Takets tjocklek märks både på fasaderna och i mitten av avgångshallen genom takfönstrets djupa krage. Undersidan av det tunga taket är dock plastiskt utformad och verkar flyga. Det trotsar sunt förnuft, lite som synen av ett jumbojetplan som lyfter, säger Grönholm.

Näkymä Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n ylhäältä päin.
Uudistetun terminaali 2:n check-in alue.

De skickliga utförda stålkonstruktionerna är främst gömda i den färdiga avgångshallen. Takets undersida är av finsk gran. Den vågformiga formen har skapats av 500 platta CLT-träskivor som skurits i böjda former.

─ Brädornas kanter ritar höjdkurvor. Taket är alltså som en tredimensionell karta som hänger upp och ner. Takets former leder passagerarnas blickar mot resans riktning, mot himlen ovanför landningsbanan.

Byggnadens stålram har i huvudsak byggts med betongfyllda stålpelare och stålbalkar. Ett undantag utgör hallen för avgående trafik där de rombformade stålpelarna bär upp en fackverkskonstruktion med en spännvidd på 48 meter.

Utanför byggnaden har man byggt en utskjutande del med en största spännvidd på 20 meter. Balkarnas totala längd är cirka 3,9 kilometer och de övriga stålstomkonstruktionerna i byggnaden uppgår totalt till cirka 2 400 ton. Utöver i stommen har stål använts i stor utsträckning i fasader och kompletterande konstruktionsdelar.

Bild på vinnarna: Sanna Liimatainen
Övriga bilder: Pasi Salminen