– Vi har investerat mer än 1 miljard euro i utbyggnaden av Helsingfors-Vanda flygplats, varav cirka 460 miljoner euro har avsatts för utvecklingen av trafiken utanför Schengenområdet. I början av september öppnar vi det nya gateområdet 34–36 på sidan för långdistansflyg. Speciellt för området är att avgångsgaterna kan användas både för icke-Schengenflyg och för Schengenflyg. Detta gör att vi kan fördela utrymmeskapaciteten efter behov, berättar Martti Nurminen.
Huvudsyftet med projektet var att göra resandet smidigare. Detta mål har uppnåtts genom att bygga nya lokaler för effektivare processer. Till exempel byggdes nya rutter för passagerarna och storleken på flygplanens uppställningsplatser gjordes större för att göra arbetet runt de parkerade flygplanen mer effektivt.
Rymliga och moderna lokaler för passagerarna, många nya tjänster och smidiga processer skapar en flygplatsupplevelse i världsklass för passagerare från länder utanför Schengenområdet.
– Att lyfta fram finländsk design och expertis har varit viktigt i utvecklingsarbetet. Terminalens storslagna arkitektur, finländska möbler och armaturer samt materialvalet är exempel på detta. Vi vill sticka ut från andra internationella flygplatser genom att ha lokaler som andas lugn och ro, berättar Nurminen.
Området för långdistansflygningar utökades i sex etapper: gateområde 50 A-M färdigställdes 2016, södra flygeln 2017, den nya säkerhetskontrollen för transitpassagerare och Aukio 2019, den första delen av västra flygeln våren 2019 och utbyggnaden av bagagecentrum och den andra delen av västra flygeln hösten 2019. Till sist färdigställs gateområde 37–39 som öppnas för passagerare den 1.9.2021.
Området för flygningar utanför Schengenområdet och för passagerare omfattar 55 000 kvadratmeter nytt terminalutrymme, 8 nya uppställningsplatser för flygplan med bred flygkropp, 50 procent mer bagagekapacitet och 11 nya kommersiella utrymmen för olika tjänster, butiker, caféer och restauranger. Dessutom har över 300 000 kvadratmeter av uppställningsplattan renoverats och förnyats.
Projektet som befrämjar hållbar utveckling och passagerarupplevelser har sysselsatt tusentals personer
Under hela utvecklingsprogrammet har den röda tråden i planeringen varit att förbättra energieffektiviteten och minska utsläppen från flygplatsverksamheten. Till exempel installerade Finavia ett solkraftverk på terminalens tak som producerar förnybar energi för flygplatsen. Helsingfors-Vanda flygplats blev internationellt certifierad som koldioxidneutral flygplats år 2017.
Mer än 700 företag och mer än 8 000 personer har deltagit i det sexåriga utbyggnadsprojektet för området för långdistansflyg. De har arbetat hårt för finländarnas flygförbindelser och Finlands tillgänglighet även under den svåra coronatiden.
– Tack vare dem ligger världen nu lite närmare oss finländare igen, konstaterar Nurminen.
Södra flygeln som blev klar i början av projektet uppnådde den internationella BREEAM-certifieringens Excellent-nivå tack vare den ansvarsfulla utformningen, konstruktionen, driften och underhållet. Dessutom var Aukio finalist i kategorin More Than Human Architecture i tävlingen The Media Architecture Biennale 2020.
Utbyggnaden av området för långdistansflyg har planerats av arkitektbyrån PES-Arkkitehdit. YIT ansvarade för terminalens byggnadsentreprenad och Destia för byggandet av uppställningsplattan.
Läs mer
Terminal 2 öppnar den 1.12.2021
Läs om utvecklingsprogrammet för Helsingfors-Vanda flygplats (på finska)
Läs om hur Finavia utvecklar sina flygplatser (på finska)