Fotoutställning på flygplatsen: Rymdfärja på väg genom USA
Article published
23.03.2013 kl 07:30
Archived
Finavias fotoutställning med luftfartsmotiv på Helsingfors-Vanda visar hur NASA:s rymdfärja Endeavour gick i pension och transporterades till vetenskapsmuseet California Science Center i Los Angeles för att bli en sevärdhet. Rymdfärjan gjorde sin sista luftfärd från rymdbasen Kennedy Space Center i Florida på taket av en Boeing 747 för att sedan transporteras den sista biten till museet per landsväg med ett specialutrustat fordon.
Endeavours majestätiska sista resa har förevigats av sju olika fotografer. Transporten fick enorm uppmärksamhet i medierna och tusentals människor följde rymdfärjans resa från de södra delarna till västkusten i USA hösten 2012.
USA:s federala myndighet för rymdfart NASA:s rymdfärjor var bemannade farkoster som skickade ut sonder till andra planeter och satelliter ut i rymden och fungerade som forskningslaboratorier.
Rymdfärjorna har ansetts vara de mest komplicerade konstruktioner som människan någonsin har åstadkommit. Totalt byggdes fem rymdfärjor, varav Endeavour var den sista. Endeavour gjorde sin jungfrufärd i maj 1992, för över 21 år sedan.
Endeavour har storleken av en Airbus A320 och till rymdfärjan hörde även en stor bränsletank och två startraketer, med hjälp av vilka färjan lyfte på sin färd ut i rymden på samma sätt som en bärraket.
Endeavour är över 37 meter lång och vingspannet är närmare 24 meter. Tillbaka till jorden flög den med en hastighet på cirka 28 000 kilometer i timmen.
Endeavour gjorde sin sista resa våren 2011. Ombord fanns då den italienska testpiloten Roberto Vittori, som den finländske vetenskapsjournalisten Jari Mäkinen fick intervjua efter landningen.
Vittori konstaterade att färden med Endeavour var den mest spännande luftfärden han någonsin gjort.
– Det är en fantastisk känsla när rymdfärjan med en last på cirka 100 ton accelererar till 25 gånger ljudets hastighet på några sekunder och när den landar i mycket snäv vinkel. Det får du aldrig uppleva med ett vanligt flygplan – speciellt inte då man vet att det inte går att göra om landningen.