Järjestelmän toimittajaksi valikoitunut sopimustoimittaja on hakeutunut konkurssiin 1.1.2016 ja hankkeen edistäminen kyseisen sopimustoimittajan kanssa on keskeytetty. Finavia on aloittanut selvityksen, miten hanke voidaan viedä loppuun. Selvitystyö on toistaiseksi kesken.
Finavia tekee tämän seurauksena vuoden 2015 tilinpäätökseensä yhden miljoonan euron alaskirjauksen.
- Olemme luonnollisesti pettyneitä, että valittu toimittaja ajautui taloudellisiin vaikeuksiin ja hanke viivästyy. Teemme parhaamme, että saamme WAM-järjestelmän käyttöön mahdollisimman sujuvasti, toteaa lennonvarmistuksen johtaja Raine Luojus Finaviasta.
Finavia valitsi kumppaninsa julkisen kilpailutuksen perusteella. Sama toimittaja toimi myös lukuisien muiden lennonvarmistusyhtiöiden kumppanina eri Euroopan maissa. Finavia on edellyttänyt kilpailutuksen yhteydessä sopimuskumppaniltaan pankkitakausta, joka pienentää Finavian taloudellista riskiä asiassa.
WAM-järjestelmä hyödyttää lennonjohtoa
WAM-järjestelmän avulla lentokoneen oman paikannusjärjestelmän tuottama paikkatieto voidaan luotettavasti hyödyntää lennonjohdon järjestelmässä.
Järjestelmä parantaa palvelutasoa ja turvallisuutta erityisesti pienillä lentoasemilla, joilla lentoliikenteen valvontapeitto laskee uuden järjestelmän ansiosta maahan tai lähelle sitä. WAM-järjestelmällä katvealueet saadaan poistettua merkittävästi edullisemmin kuin perinteisellä tutkatekniikalla.
WAM-järjestelmän käyttöönotto on osa viranomaisen, Trafin, julkaisemaa kansallista valvonta- ja suunnistusstrategiaa, joka perustuu eurooppalaiseen sääntelyyn.
Lue myös 5.1.2016 julkaistu uutinen: Finavia jatkaa Suomen lennonjohtojärjestelmän kehittämistä