Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2013 kiinalaisten Suomen-vierailut kasvoivat yli 30 prosentilla ja japanilaisten sekä korealaisten määrä yli 16 prosenttia.
Myös Intiasta ja Thaimaasta tuli Suomeen turisteja entistä enemmän. Suosituimpia vierailukohteita ovat lennoista päätellen pääkaupunkiseutu ja Lapin sekä Kuusamon seutu. Finnair lisää lentokapasiteettia ensi talveksi Lappiin ja Kuusamoon sekä rytmittää lennot niin, että ne sopivat entistä paremmin Aasian-lentojen aaltoon.
Yhtiö solmi aiemmin tänä vuonna markkinointiyhteistyösopimuksen Lapin matkailuyrittäjien kanssa. Lisäksi Finnair osallistuu aktiivisesti työ- ja elinkeinoministeriön liikkeelle laittamaan matkailun kärkihankkeeseen, jonka tarkoituksena on lisätä Suomen kiinnostavuutta matkailumaana.
- Olemme ilahtuneita aasialaisten matkustajien määrän kasvusta. Olemme vuosia panostaneet Suomen markkinointiin eri kohdemarkkinoillamme. Markkinointiponnistuksemme sekä ryhmämyyntiin liittyvä yhteistyömme sikäläisten matkanjärjestäjien kanssa tuottaa vähitellen tulosta. Yhteistyön lisääminen suomalaisten matkailuyrittäjien kanssa lisää toivottavasti edelleen matkustajamääriä, sanoo Finnairin markkinointijohtaja Jarkko Konttinen.
Aasian lisäksi Finnair tavoittelee uusia turisteja myös Euroopasta. Hyvänä esimerkkinä yhteistyöstä Lapin ja Kuusamon matkailuyrittäjien kanssa ovat markkinointiponnistukset parhaillaan meneillään olevilla Berliinin ITB-matkailumessuilla, jossa Finnairillaja Visit Finlandilla on yhteinen messuosasto.
Myöhemmin tänä keväänä Finnair jatkaa yhteismarkkinointia Iso-Britanniassa, Ranskassa, Alankomaissa sekä useilla Aasian-markkinoilla.
Finnair lentää 13 Aasian kohteeseen ja noin 60 Euroopan kohteeseen ja loistavien yhteyksiensä ansiosta Suomella on mahdollisuudet jatkaa positiivista kehitystään matkailumaana.
Finnairin lehdistötiedote 7.3.2014
Hae lentoyhteyksiä Helsinki-Vantaalta Suomeen ja muualle maailmaan