För Finavia är flygplatsernas tillståndsprocesser en del av vanligt miljöarbete, uppfyllande av lagstiftningens krav samt samverkan med områdena som flygplatserna betjänar. Samarbete med Försvarsmakten är också viktigt, eftersom tillstånd för samverkande flygplatser ansöks tillsammans.
Enligt 28 § i miljöskyddslagen som trädde i kraft 2000 (86/2000) och 1 § i miljöskyddsförordningen (169/2000) ska en flygplats ha miljötillstånd. Enligt 6 § i lagen om införande av miljöskyddslagstiftningen (113/2000) ska verksamhet som är föremål för miljötillstånd enligt miljöskyddslagen anmälas till regionala miljöcentralen (numera närings-, trafik- och miljöcentraler eller NTM-centraler) för införande i miljöskyddsinformationssystemet. Finavias flygplatser och Försvarsmaktens verksamhet anmäldes den 28.2.2002.
På grundval av anmälningarna som gjordes 2002 har de regionala miljöcentralerna/NTM-centralerna bedömt behovet av ett nytt tillstånd. Skyldigheterna att ansöka om ett nytt miljötillstånd har avtalats med myndigheterna stegvis för olika flygplatser.
Verksamhet som omfattas av flygplatsernas miljötillstånd
De viktigaste verksamheterna med tanke på flygplatsernas miljöpåverkan är den egentliga flygverksamheten, flygplatsområdets vinterunderhåll och avisningen och frostskyddet av luftfarkoster. De viktigaste verkningarna av vinterunderhåll samt avisning och frostkydd orsakas av kemikalierna som används, genom avrinning. Den mest betydande lokala verkningen av flygverksamhet är buller.
Miljötillståndet omfattar bland annat underhåll av landnings- och rullbanor samt uppställningsplattor, lagring och användning av kemikalier och bränslen som används av flygplatsoperatören, drift och underhåll av underhållsutrustning, avfallshantering, flygplatsområdets brand- och räddningstjänster och underhåll av räddningsberedskap, avisning och frostskydd av luftfarkoster som görs av operatörer samt underhållstester av luftfarkoster.
Den militära luftfarten omfattar flygplatsens militära rullbanor och uppställningsplattor, underhåll av luftfarkoster på uppställningsplattan och själva flygverksamheten.
Med anknytning till drift av luftfarkoster omfattar miljötillståndet luftfarkoststrafik i flygplatsområdet och flygtrafik från och till flygplatsen i flygplatsens närområde (CTR), som kontrolleras av lokala flygtrafikledningen.
Miljötillståndsprocessen
Flygplatsernas miljötillståndsprocesser tar flera år. I sin helhet tar det 2–5 år från det att tillståndsansökan påbörjas till det att ett lagakraftvunnet miljötillstånd erhållits, ibland upp till 10 år.
På Finavia är det miljöenheten som ansvarar för samordningen av miljötillstånden. Tillståndsansökningar görs i samarbete med koncernens experter och flygplatsens personal. Ansökningarna beskriver flygplatsens nuvarande verksamhet och syftar till att utvärdera den långt in i framtiden, upp till 25 år framåt. Förutom att utarbeta tillståndsansökningar är skrivning av genmälen och eventuella ändringsansökningar en del av miljöenhetens tjänster som relaterar till tillståndsprocessen på flygplatser.
Finavia lämnade in sin första miljötillståndsansökan i enlighet med miljöskyddslagen för verksamheten på Åbo flygplats år 2003. Det första beslutet enligt miljöskyddslagen utfärdades 2005 för verksamheten på Uttis flygplats.
Finavia har fått beslut om miljötillstånd för 18 flygplatser: Halli, Helsingfors-Vanda, Ivalo, Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Kemi-Torneå, Kittilä, Karleby-Jakobstad, Kuopio, Kuusamo, Mariehamn, Uleåborg, Rovaniemi, Tammerfors-Birkala, Åbo, Utti och Vasa.
Miljötillstånden kan läsas på Regionförvaltningsverkets webbplats.