Term
|
På engelska
|
Förklaring
|
Koldioxidutsläpp
|
Carbon emissions
|
Direkta eller indirekta utsläpp av koldioxid i luft, vatten eller jordmån som orsakas av mänsklig verksamhet. Även: kolutsläpp, klimatutsläpp, växthusutsläpp
|
Koldioxidneutral
|
Carbon neutral
|
Koldioxidutsläpp har bundits från atmosfären i samma utsträckning som de har producerats, antingen genom minskning av utsläppen och/eller genom kompensation.
|
Kompensation
|
Compensation
|
Koldioxidutsläpp som orsakats elimineras på annat håll i lika stora mängder som de orsakade utsläppen.
|
Nettonollutsläpp
|
Net zero carbon
|
Koldioxidutsläppen som orsakas är lika stora som utsläppen som absorberas av kolsänkor.
|
Kolsänka
|
Carbon sink
|
En process, verksamhet eller mekanism som binder koldioxidutsläpp från atmosfären. Exempel på kolsänkor är skogar, växter och myr- och sumpmarker.
|
Kolnegativ
|
Carbon negative
|
Koldioxidutsläppen som orsakas är mindre än utsläppen som absorberas av kolsänkor.
|
Förnybar energi
|
Renewable energy
|
En form av energi som härrör från förnybara källor som sol, vind, strömmande vatten, luft, jordvärme och bioenergi.
|
Ursprungsgaranti
|
Guarantee of origin
|
El och värme har producerats bland annat med förnybar energi, kärnkraft, spillvärme eller spillkyla.
|
Koldioxidavtryck
|
Carbon footprint
|
Den totala mängden direkta och indirekta koldioxidutsläpp som orsakats av människan.
|
Cirkulär ekonomi
|
Circular economy
|
Ekonomin bygger på att dela, hyra och återvinna istället för att ständigt producera nytt.
|
Biodiversitet
|
Biodiversity
|
Biologisk mångfald, som omfattar alla djur- och växtarter och livsmiljöer. Med förlust av biologisk mångfald och artförlust avses hot mot djur- och växtarter och livsmiljöer.
|
ACA-programmet
|
Airport Carbon Accredition
|
Ett internationellt projekt för minskning av flygplatsernas koldioxidutsläpp (ACI, Airports Council International) där Finavia deltar.
|
SDG
|
Sustainable Development Goals
|
Finavias ansvarsprogram tar hänsyn till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Dessa syftar till att utrota fattigdom och stöda hållbar utveckling genom att beakta miljön, ekonomin och människan.
|
GRI-standarder
|
Global Reporting Iniative Standards
|
Internationella riktlinjer för ansvarsrapportering som Finavia följer. Dessa definierar vad som ska rapporteras och ger anvisningar om hur informationen ska presenteras.
|
Värdekedja
|
Value chain
|
Flygtrafikens värdekedja består av tusentals olika aktörer i Finland och runt om i världen: flygbolag, flygplatsbolag och andra företag som är verksamma på flygplatser, såsom flygtrafiktjänsten och marktjänsten, catering- och underhållsföretag, butiker och restauranger, flygsäkerhetsmyndigheter o.s.v. De är alla nära sammankopplade och producerar tillsammans tjänster så att flygplan kan lyfta och landa och passagerare kan åka ut på och anlända från resor.
|
Whistle blowing
|
Whistle blowing
|
En rapporteringskanal där man kan rapportera misstänkt missbruk och förseelser relaterade till företagets verksamhet. Kanalen förbättrar förebyggandet och upptäckten av bedrägerier och korruption.
|
BOD-belastning
|
Biological Oxygen Demand
|
Biologisk syreförbrukning avser den mängd syre som mikrober förbrukar när de bryter ned organiskt material. Till exempel förbrukar den biologiskt nedbrytbara propylenglykolen som används som avisningsmedel i flygplan syre när den bryts ned i vatten.
|
Etiska principer
|
Code of Conduct
|
Riktlinjer som vägleder Finavias ledning, personal och samarbetspartner i att handla rätt och fatta etiskt korrekta beslut.
|
CDO-landning
|
Continuous Descent Operation
|
Kontinuerlig glidmetod för landande flygplan som minskar utsläppen och bränsleförbrukningen. Även: grön landning.
|