Avtalsparter för förhandsbokning av parkering och tjänsten som erbjuds
Kunden kan boka en parkeringsplats för sin bil på Finavia Abp:s (nedan ”Finavia”) parkeringsområde P1 Premium, P2, P3, P4 eller P5 på Helsingfors-Vanda flygplats område. I samband med parkeringsbokningen kan kunden även köpa biltvätt som tilläggstjänst (nedan ”tilläggstjänster”). Biltvätt kan endast köpas i samband med parkeringsbokningar i parkeringshusen P1, P2, P3 och P5. Biltvättstjänsten tillhandahålls av en tjänsteleverantör utanför Finavia.
När kunden har gjort en parkeringsbokning eller köpt parkeringen och i samband med detta en tilläggstjänst och samtidigt betalat för den, uppstår ett avtal mellan kunden och Finavia. Bokningen är i kraft när kunden har fått en bokningsbekräftelse från Finavia.
När kunden har fått en bekräftelse av parkeringsbokningen är Finavia skyldig att erbjuda kunden en parkeringsplats på Helsingfors-Vanda flygplats för den tidsperiod och det parkeringsområde som anges i bokningsbekräftelsen. Det går inte att boka en viss parkeringsruta för bilen. Om kunden enbart har bokat parkering kan bilen parkeras i valfri ledig parkeringsruta i det valda parkeringsområdet.
Om kunden har köpt en tvätt i samband med parkeringen, parkeras bilen på det markerade området för bilar som ska tvättas på parkeringsområde P1, P2, P3 eller P5, beroende på vilken hall bokningen gäller. Bilnycklarna tas till skåpet som finns i ankomsthallen. I samband med att nycklarna lämnas in fyller man i servicekuvertet och kupongen. Tvättjänsteleverantören hämtar bilen från platsen där den lämnats och återlämnar den efter tvätten till samma parkeringsområde, till det markerade området som är reserverat för bilar som kommer från tvätten. Bilen tvättas högst 10 timmar före den bokade parkeringstidens slut.
Bokning av parkering på Helsingfors-Vanda flygplats parkeringsområden
Kunden kan boka en parkeringsplats och tilläggstjänster på Finavias webbplats. Vid bokningen väljer kunden parkeringsområde samt parkeringens tidpunkt och varaktighet. Parkeringspriset bestäms av det valda parkeringsområdet och parkeringstidens längd. Det kan finnas högst en parkeringsbokning per bokning.
När kunden köper en biltvätt som tilläggstjänst väljer hen önskad tvätt vid bokningen. Priserna för de olika tvättyperna finns angivna i bokningssystemet.
Parkering kan bokas tidigast sex (6) månader och senast två (2) timmar före bokningens början. Parkering kan bokas i högst fyrtiofem (45) dygn åt gången. Kunden har tillgång till parkeringsplatsen tills hen kör ut ur parkeringsområdet.
Man kan boka en parkeringsplats för ett eller flera dygn åt gången. Om kunden till exempel har bokat en parkeringsplats för 70 timmar från och med kl. 9.00 på måndag fram till kl. 7.00 på torsdag är bokningens varaktighet i verkligheten tre dygn, dvs. 72 timmar. Om den bokade parkeringstiden överskrids ska kunden betala den överskridande andelen enligt gällande prislista.
När bokningen har betalats skickar Finavia en bokningsbekräftelse till den e-postadress och det telefonnummer som kunden har angett. Finavia rekommenderar att bokningsbekräftelsen skrivs ut.
Tillsammans med bokningsbekräftelsen skickas ett pdf-verifikat till kunden där man specificerar andelen parkering och de tilläggstjänster som köpts i samband med parkeringen, med mervärdesskatt specificerat.
Om kunden inte får bokningsbekräftelsen ska hen kontakta parkeringens kundtjänst för att säkerställa att bokningen är i kraft. Kontaktuppgifter finns nedan under ”Kontaktuppgifter, kundtjänst och reklamationer”. Finavia ansvarar inte för en borttappad bokningsbekräftelse och är inte skyldigt att skicka en ny bokningsbekräftelse. Kunden kan när som helst avbryta bokningen innan den betalas.
Priser och betalning
I parkeringsbokningssystemet anges priserna för både parkering och tilläggstjänster i euro (EUR) och inkluderar mervärdesskatt. Priset som anges vid bokningstillfället gäller endast för bokningen i fråga. Finavia förbehåller sig rätten till prisändringar. Priserna i parkeringsbokningssystemet kan ändras dagligen.
Parkering och biltvätt betalas vid bokning. Betalningen sker i en tredje parts tjänst (Paytrail Oyj) med kreditkort eller nätbanksbetalning. Finavia behandlar eller lagrar inte kundens kreditkortsuppgifter.
Efter betalning är bokningen bindande. Oanvänd bokning eller bokning och biltvätt återbetalas inte till kunden med undantag för situationer som beskrivs nedan i avsnittet ”Finavias ansvar”. Se även avsnittet ”Avbokning”.
Om fordonet körs ut från parkeringsområdet innan parkeringstiden löpt ut betalar Finavia inte någon ersättning till kunden för den bokningstid som inte utnyttjats. Om den bokade parkeringstiden överskrids ska kunden betala den överskridande andelen enligt gällande parkeringsprislista. Skillnaden betalas i terminalen, vid parkeringens servicedisk. Om förhandsbokningen är i gång i Moovy-appen, debiteras den överskridande tiden automatiskt från det betalkort som är kopplat till Moovy-kontot.
Finavia försöker hålla innehållet på sin webbplats så aktuellt som möjligt. Finavia garanterar dock inte att innehållet är korrekt vid alla tidpunkter. Finavia ansvarar inte heller för direkta eller indirekta skador, förluster eller kostnader som användningen eller tolkningen av tjänsten orsakar.
Betaltjänsteleverantören
Paytrail Oyj (2122839-7) förverkligar betalningsförmedlingstjänsten och är betaltjänsteleverantören i samarbete med finländska banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj visas som betalningsmottagare på kontoutdraget eller kortfakturan och förmedlar betalningen till handlaren. Paytrail Oyj har koncession som betalningsinstitut. Vid reklamationer ber vi kunder att i första hand kontakta leverantören av produkten.
Paytrail Oyj, FO-nummer: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
paytrail.com/kuluttaja/tietoa-maksamisesta
Betalningsalternativ vid parkering utan förhandsbokning
Om kunden parkerar utan förhandsbokning kan hen betala i parkeringsautomaten på parkeringsområdet eller vid 24 h-servicedisken i flygplatsens ankomsthall när hen återvänder.
Kunden kan köra ut från parkeringsområdet genom att mata in den ursprungliga parkeringsbiljetten i automaten vid porten. Man kan också köra ut med registreringsskyltsigenkänning om systemet har lyckats läsa av registreringsskylten när bilen har anlänt. Kunden har 45 minuter på sig att lämna området.
Infart till bokat parkeringsområde
När kunden kör in på parkeringsområdet öppnas bommen automatiskt baserat på det registreringsnummer som angetts vid bokningen.
I problemsituationer kan kunden kontakta Finavias parkeringstjänst med bommens telefon eller sin egen telefon. Se ”Kontaktuppgifter, kundtjänst och reklamationer” nedan för information om var servicedisken och kontaktuppgifterna finns. Man kan köra in på parkeringsområdet tidigast sextio (60) minuter innan bokningen börjar och senast innan bokningen slutar.
Avbokning
Kunden har rätt att avboka bokningen utan kostnad en (1) timme innan bokningen börjar. För avbokning som görs senare än ovan nämnt återbetalar Finavia inte den avgift som betalats för bokningen.
Instruktioner om hur man avbokar finns i bokningsbekräftelsen. För konsumentkundens del grundar sig avsaknaden av en mer omfattande ångerrätt på 6 kap. 16 § i konsumentskyddslagen.
Finavias ansvar
Finavias parkeringsområden är övervakade, men parkering sker alltid på kundens eget ansvar. Finavia ansvarar för omedelbara skador som det av vållande orsakat. Om inte tvingande lagstiftning förutsätter annat ansvarar Finavia dock inte för omedelbara eller indirekta skador eller skador som Finavia inte rimligen kunde ha förutsett.
Om det trots bekräftelsen inte finns någon tillgänglig parkeringsplats på det reserverade parkeringsområdet, är Finavia skyldigt att ordna en ersättande plats för kunden på ett annat parkeringsområde.
Om en parkeringsplats trots bokningen inte är tillgänglig på grund av en befrielsegrund (force majeure), är Finavia inte skyldigt att återbetala den bokningsavgift som kunden betalat. Som befrielsegrund betraktas en sådan ovanlig och relevant händelse som Finavia inte har kunnat beakta och som är oberoende av Finavia eller vars påverkan inte rimligen kan undvikas eller övervinnas.
Kontaktuppgifter, kundtjänst och reklamationer
Parkeringens kundtjänst är öppen dygnet runt (24 h). Den finns i terminalens ankomsthall. Servicediskens e-postadress är [email protected] och telefonnummer +358 20 708 3200.
Mer information om parkeringen på Helsingfors-Vanda flygplats och biltvättstjänsten finns på sidan Parkering i Finavias webbtjänst.
All respons och alla reklamationer till Finavia ska skickas med responsblanketten. Reklamationer som gäller biltvätt ska skickas per e-post till adressen [email protected] eller via denna blankett.
Reklamationer om brister och fel i tjänsten eller skador som orsakats i samband med tjänsten ska meddelas omedelbart vid upptäckten eller senast när kunden borde ha upptäckt bristen, felet eller skadan. Om en tvist som gäller avtalet mellan konsumentkunden och Finavia inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna, kan konsumenten hänskjuta ärendet till konsumenttvistenämnden www.kuluttajariita.fi för avgörande. Innan ärendet förs till konsumenttvistenämndens behandling ska konsumenten kontakta magistraternas konsumentrådgivning www.kuluttajaneuvonta.fi.
Konsumentkunder kan också, om de så önskar, hänskjuta ärendet direkt till EU-kommissionens webbplats för tvistlösning (ODR) på adressen http://ec.europa.EU/consumers/ODR
För systemet för förhandsbokning av parkering ansvarar Finavia Abp, vars kontaktuppgifter finns på webbplatsen.
Hantering av personuppgifter
För att boka en parkeringsplats måste kunden lämna följande personuppgifter till Finavia: för- och efternamn, telefonnummer och e-postadress. Personuppgifterna används för att behandla bokningen och utveckla tjänsten, och Finavia överlåter dem inte i övrigt till tredje part. Finavia kan skicka direktmarknadsföringsmeddelanden till kunder som har gjort en förhandsbokning baserat på personuppgiftsansvariges berättigade intresse. Det är möjligt att välja bort direktmarknadsföring via länken i slutet av meddelandena.
Finavia behandlar de personuppgifter som kunden lämnar i enlighet med finsk lagstiftning. Kunden har rätt att få information om vilka personuppgifter som har lagrats om hen och begära att felaktiga uppgifter korrigeras. En begäran om information eller korrigering kan skickas med hjälp av blanketten för begäran om information på Finavias webbplats (https://www.finavia.fi/fi/tietosuoja).
Behandlingen av personuppgifter vid förhandsbokning beskrivs i Finavias dataskyddsbeskrivning för registret över mobil- och nättjänster:
Dataskyddsbeskrivning: Registret över mobil- och nättjänster (PDF)
De uppgifter som vi behandlar om parkeringshändelser framgår av dataskyddsbeskrivningen för registret över fordonsparkering på Helsingfors-Vanda flygplats:
Dataskyddsbeskrivning: Fordonsparkeringsregister (PDF)
För att betala bokningen måste kunden dessutom uppge sina kreditkorts- eller nätbanksuppgifter till Paytrail Oyj.
Övriga villkor
Finavia har rätt att ändra dessa avtals- och användarvillkor.
Finavia Abp