Finavias investering: Helsingfors-Vandas utvecklingsprogram 2013–2023

Vi har förnyat Helsingfors-Vanda flygplats. Magnifik och inspirerande arkitektur, finländsk design och formgivning samt moderna tjänster väntar resenären. Välkommen till din flygplats!

Utvecklingsprogrammet, som startade 2013 och varade i tio år, syftar till att utveckla kundupplevelsen, stärka Helsingfors-Vanda flygplats ställning som en av de bästa flygplatserna i Europa och förbereda för tillväxt.

Under utvecklingsprogrammet har Helsingfors-Vanda utvidgats bit för bit och kan nu betjäna 30 miljoner passagerare per år.

Utbyggnaden av terminalen genomfördes i enlighet med one roof-konceptet. De nya tjänsterna och lokalerna kunde placeras i en byggnad, under samma tak. Så förblir avstånden korta och tjänsterna lättillgängliga och smidiga.

Näkymä Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n ylhäältä päin.

Utöver kundupplevelsen har planeringen styrts av hållbara utvecklingsmål i materialval och energilösningar. Helsingfors-Vanda flygplats blev koldioxidneutral 2017.

Utvecklingsprogrammet är det största utbyggnadsprojektet i Helsingfors-Vanda flygplats historia, och vi har investerat mer än en miljard euro i det. Utöver en unik reseupplevelse innebär projektet också betydande ekonomiska och sociala fördelar för finländarna:

  • Sysselsättningseffekten under byggnadstiden är 17 000 årsverken.
  • Utvecklingsprogrammet består till 90 procent av inhemskt innehåll.
  • Regelbundna och fungerande flygförbindelser och tillväxtmöjligheter.
  • Minskning av utsläpp och andra miljökonsekvenser

Utvecklingsprogrammets planerings- och byggarbete har fått flera utmärkelser och pris. Resultaten har uppnåtts genom professionalism och kompetens hos vår personal och våra partner, samt genom ett gott och engagerat samarbete med flygplatsoperatörerna.

Helsinki-Vantaa kuvattuna yöllä

Helsingfors-Vandas utvecklingsprogram i ett nötskal

  • Terminalens yta: över 250 000 m2 (+45 %)
  • Bagagekapacitet: +50 %
  • Passkontrollkapacitet: +50 %
  • Utbyggnad av parkeringshus P5: + 3 000 platser
  • Nytt parkeringshus P1/P2 +1 800 platser
  • Elbilplatser: +300 platser
  • Infrastrukturreformer på uppställningsplattan: 450 000 m2
  • Nya ombordstigningsbryggor för breda flygplan: 8 st. (+100 %)
  • Nya ombordstigningsbryggor för smala flygplan: 4 st. (+15 %)
  • Ett nytt multimodalt resecentrum kopplar samman olika trafikformer.

Utvecklingsprogrammet från år till år

2013–2015

Vi inledde investeringsprogrammet med en allmän planering av flygplatsen år 2013. Åren 2014–2015 utfördes förberedande åtgärder såsom rivning och utbyggnad av gamla byggnader. Vi byggde ut området för säkerhetskontroll i terminal 2 och incheckningsområdet.

2016

I juni 2016 öppnade vi den första nya sektionen. Vi tog i bruk det skärgårds- och havsinspirerade gateområdet 50 A–M. Läs mer.

Non-Schengen-alueelle valmistui lisää tilaa kesällä 2016.

Bild: Helsingfors-Vandas nya gateområde 50 A-M öppnades i juni.

I augusti 2016 öppnades utbyggnaden av parkeringshus P5 med 3 000 nya parkeringsplatser. Läs mer.

I oktober 2016 färdigställdes ny infrastruktur som betjänar flygtrafiken: en modern testkörningsplats för flygplan, rullbana AM-AH och en bas för underhållet. Läs mer.

2017

I juli 2017 öppnades den södra piren, som är inredd med finländska designklassiker. Uppställningsplattan förnyades med ett 157 000 kvadratmeter stort område. Läs mer.

Den första delen av det solkraftverk som installeras på utbyggnadens tak togs i bruk i juli 2017. Läs mer.

Concorde sculpture by Stefan Lindfors.

Bild: Södra piren på Helsingfors-Vanda, som öppnades i juli.

2019

I februari 2019 invigdes mellan södra och västra piren Aukio, som är hjärtat i hela utbyggnaden. Läs mer om Aukio.

Helsinki-Vantaan lentoaseman Aukio.

Bild: Aukios centrala del är evenemangstorget, där passageraren befinner sig mitt i den finska naturen. Passageraren får en starkt omslutande upplevelse av naturens lugnande och uppfriskande effekt samt av de fyra årstiderna genom en uppslukande lokalupplevelse som tilltalar alla sinnen.

I april 2019 öppnades utbyggnaden av terminal 1 med cirka 3 500 kvadratmeter extra utrymme och sju nya avgångsgater. Läs mer om utbyggnaden av terminal 1.

Three men looking at an airplane through a window.

Bild: Den nya utbyggnaden av terminal 1 betjänar passagerare på inrikesflyg och Schengenflyg. Glasväggarna i utbyggnaden ger en fantastisk utsikt över landningsbanan.

I maj 2019 öppnade den första delen av den västra piren, med gater för breda flygplan och nya tjänster. Läs mer.

Helsinki-Vantaan vuonna 2019 avautunut länsisiipi ja sen odotusalueita.

Bild: Ett naturtema har använts i utformningen av den rymliga och ljusa västra piren.

I juli 2019 öppnades utbyggnaden av gränskontrollen. Utbyggnaden gav ungefär tre gånger mer utrymme än tidigare. 50 nya passkontrollmaskiner infördes. Hela reformen av gränskontrollen slutfördes i mars 2020.

Helsinki-Vantaan lentoaseman länsisiipi ja vihreä sohvaryhmiä

I november 2019 invigdes västra pirens andra del med nya breda broar. Samtidigt togs utbyggnaden av bagagecentralen i bruk, vilket kommer att öka kapaciteten för bagagehantering med 50 procent. Läs mer i vårt pressmeddelande.

2020

År 2020 var en tid av byggande. I september färdigställdes det nya parkeringshuset P1/P2 framför Terminal 2, som inte öppnades förrän 2021 på grund av coronapandemin. Läs mer.

P1 P2

2021

Vaaleat sohvat porttialueella

Bild: Gateområdet 34–36 öppnades mellan långdistansflygområdet och Schengenområdet.

I september 2021 tog vi i bruk utbyggnaden av gateområde 34–36 , nya passagerarbryggor för breda och smala flygplan, samt nya butiker och restauranger. Läs mer.

Päiväaikaan otettu ulkokuva Helsinki-Vantaan terminaain julkisivusta.

Flygplatsens huvudingång, som representerar magnifik finländsk arkitektur och snickeri, invigdes den 1 december 2021.

I december 2021 öppnades Helsingfors-Vanda flygplats nya, magnifika huvudingång tillsammans med de nya avgångs- och ankomsthallarna. Nya parkerings- och kollektivtrafikarrangemang infördes också. Läs mer om utbyggnaden av terminalen.

2022

I maj 2022 öppnade vi nya inchecknings- och säkerhetskontrolltjänster. Vi introducerade världens modernaste säkerhetskontrollteknik på Helsingfors-Vanda, vilket gör resandet enklare och smidigare. Läs mer.

I juni 2022 övergick vi till en verksamhetsmodell med en enda terminal. Alla tjänster på flygplatsen finns nu under ett tak. Terminal 1 och terminal 2 blev historia. Läs mer om den historiska förändringen.

Ihminen kävelee matkalaukun kanssa poispäin kamerasta

2023

Finavias tioåriga investeringsprogram på Helsingfors-Vanda når sitt slut på hösten 2023. De centraliserade lokalerna för bagageutlämning blir färdiga och en ny upplevelserik service- och mötesplats kommer att öppnas i gateområdet.

Samarbetspartner i Finavias utvecklingsprogram

Utbyggnaden av området för långdistansflyg har planerats av arkitektbyrån PES-Arkkitehdit. YIT ansvarar för byggandet av terminalen och Destia för byggandet av uppställningsplattan.

Utbyggnaden av terminal 2 och flygplatsens nya ingång har planerats av Arkkitehtitoimisto ALA Oy. Trafikarrangemangen och parkeringshuset P1/P2 har planerats av Arkitektbyrån HKP Oy. I alliansgruppen för terminal 2 ingår även Ramboll Finland och huvudentreprenören SRV.

Utmärkelser och erkännanden som utvecklingsprogrammet tagit emot

Utvecklingsprogrammet som helhet
Årets projekt 2021. Projektiammattilaiset ry. Läs mer.
RIL-Priset 2021. Finlands Byggnadsingenjörsförbund RIL r.f. Läs mer.
OpenBIM Awards, Design for buildings 2023. Läs mer.

Södra piren
Internationellt BREEAM-certifikat, nivån Excellent.

Västra piren
Internationellt BREEAM-certifikat, nivån Excellent. Läs mer.

Aukio
Internationellt BREEAM-certifikat, nivån Excellent. Läs mer.
The Media Architecture Biennale 2020: Finalist i kategorin More Than Human Architecture.

Utbyggnads- och ändringsarbeten av terminal 2

Internationellt BREEAM-certifikat, nivån Excellent. Läs mer.
Prix Versailles 2022. Läs mer.
Årets träpris 2022. Läs mer.
Tekla Global Building Information Modeling (BIM) Award 2022. Läs mer.
Tekla Global Building Information Modeling (BIM) Award 2021. Läs mer.
European Steel Design Awards 2023. Läs mer.
Årets bygge 2021. Läs mer.
Årets stålkonstruktion 2021. Läs mer.
Internationellt erkännande för Food Hall-restaurangområdet. Läs mer.

A map of Helsinki Airport and the expanded terminal.

Karta: Helsingfors-Vanda och dess tjänster utvidgas runt om på flygplatsen. Finavias utvecklingsprogram inleddes år 2013 och sträcker sig fram till oktober 2023.

Ett multimodalt resecentrum

Det multimodala resecentrumet är ett visionärt projekt, och Finavia har fått EU-finansiering på 2,25 miljoner euro för projektets planeringsskede och 7,38 miljoner euro för genomförandet.

EU funding
Thumbnail from the video with title Terminaali 2:n avajaiset 1.12.2021
Thumbnail from the video with title Helsingfors-Vandas utvecklingsprogram