Ansvarsfull anskaffning

Finavia är en betydande uppköpare av varor och tjänster. Vi har över 3 000 tjänste- och varuleverantörer och spenderar cirka 500 miljoner euro per år på upphandlingar. En stor del av de varor, tjänster och investeringsvaror vi använder köper vi i Finland.

Finavia har en stark roll i det finländska affärslivet, både som arbetsgivare och som vägvisare för landvarumärket. Vi har också stor inverkan på att varor och tjänster produceras på ett hållbart och ansvarsfullt sätt.

Det är viktigt för oss att våra upphandlingar inte medför risker för till exempel korruption, dåliga arbetsförhållanden eller likgiltighet i miljöfrågor. Därför har vi publicerat nya etiska principer som kommer att införlivas i alla nya avtal. Detta kommunicerar till aktörerna att vi tar ansvarsfrågor på allvar i all vår verksamhet.

Vår långsiktiga ambition är att våra upphandlingar ska vara hållbart producerade och att leveranskedjorna ska vara transparenta. Målen har upptecknats i vår verksamhetsplan. Vi är först i början av sträckan, men vi för saker framåt systematiskt.

Vi utökar kontinuerligt skalan för ansvarsfulla upphandlingar och preciserar upphandlingarnas ansvarskriterier. Vi kommer att kartlägga nyckelleverantörer. På längre sikt kommer vi även att inleda auditering för att minska antalet högriskleverantörer.

Hur syns ansvarsfull anskaffning i praktiken?

Ett konkret exempel på vår ansvarsfulla anskaffning är våra kundrådgivares nya dräkter. Vår leverantör av arbetskläder, Touchpoint, tillverkar kläderna av återvunna plastflaskor och gamla tyger. Även namnskylten är tillverkad av förnybart material, av trä.

Via samma leverantör anskaffade vi möblerna till rökrummet i Helsingfors-Vanda flygplats nya utbyggnad. Rummets bord och stolar har en gång i tiden varit arbetskläder.

De etiska principerna för tjänster och leverantörer hittar du via länken nedan.