Helsinki-Vantaa sai vuoden aikana suurkaupungin asukkaiden verran uusia matkustajia (670 000 matkustajaa). Myös kotimaan matkustuksessa on nähtävissä elpymistä.
Finavian lentoasemilla oli vuonna 2014 yhteensä 19 691 593 matkustajaa (19 005 003 vuonna 2013), mikä oli 3,6 % viime vuotista enemmän. Kotimaan lennoilla lensi 26 % ja kansainvälisillä lennoilla 74 % matkustajista.
Vuoden 2014 viimeisellä neljänneksellä matkustajia oli yhteensä 4 830 160 (4 639 194 matkustajaa 10–12/2013). Edellisvuoden loka−joulukuuhun verrattuna kasvua oli 4,1 %.
Kansainvälinen lentomatkustus jatkaa kasvuaan
Kansainvälisessä lentoliikenteessä matkustajamäärä nousi vuoden 2014 aikana 3,7 % ja oli 14,6 miljoonaa (14,1). Suomen ja Euroopan välisten lentojen matkustajamäärä nousi 12,3 miljoonaan (11,8) matkustajaan. Euroopan ulkopuolisten maiden ja Suomen välillä matkustajia oli 2,3 miljoonaa (2,3).
Helsinki-Vantaan lentoaseman koko vuoden matkustajamäärä nousi 4,4 % edellisvuoteen verrattuna ja oli joulukuun lopulla 15,9 (15,3) miljoonaa. Lentoasema sai peräti 670 000 uutta matkustajaa edellisvuoteen verrattuna. Kansainvälisten matkustajien määrä nousi 4,6 % ja kotimaan matkustuksessakin nähtiin nousua 3,1 %
Loka−joulukuussa Helsinki-Vantaan kautta kulki 3,8 miljoonaa matkustajaa. Nousua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna oli 4,9 %.
Vaihtomatkustajien määrä Helsinki-Vantaalla nousi 5,3 % edellisestä vuodesta ollen 2,5 miljoonaa (2,4).
- Aasian taloudellisen kasvun hidastumisesta huolimatta lentoliikenteen kysyntä kasvaa. Helsinki-Vantaa on edelleen vahvistanut asemaansa vaihtolentoasemien tiukassa kilpailussa. Valmistaudumme palvelemaan matkustajiamme entistä paremmin ja odotamme vaihtolentomatkustajien määrän edelleen kasvavan kuluvana vuonna, toteaa lentoasemaverkostosta ja markkinoinnista vastaava johtaja Joni Sundelin Finaviasta.
- Viime vuonna aloitettu lentoaseman laajentaminen tähtää kapasiteetin kasvattamisen ohella mukavampaan matkustajakokemukseen parempien palveluiden ja sujuvampien prosessien avulla, hän jatkaa.
Eniten Aasian vaihtomatkustajia saapui Helsinki-Vantaalle Etelä-Koreasta, Japanista ja Kiinasta. Lähi-Idän matkustus on myös kasvanut.
Kotimaan liikenne elpymässä
Vuonna 2014 kotimaan lentoliikenteen matkustajamäärä nousi 3,1 % ja matkustajia oli 5,0 miljoonaa (4,9). Neljännellä vuosineljänneksellä kotimaan matkustajamäärät nousivat 3,8 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
- Kotimaan lentoliikenteen alamäki päättyi viime vuonna. Monilla lentoreiteillä oli nähtävissä jo selvää kysynnän kasvua, joskin osa kohteista oli edelleen menettäjinä. Näyttää siltä, että kilpailu eri liikennemuotojen kesken kiristyy entisestään kuluvana vuonna. Lentäminen on luonnollisesti vahvimmillaan mitä pidemmistä etäisyyksistä puhutaan, Sundelin toteaa.
Maakuntalentoasemista matkustajamäärät nousivat koko vuonna vauhdikkaimmin Oulussa 960 547 (877 080) ja Rovaniemellä 444 561 (427 367).
Lapin matkailulentoasemilla (Ivalo, Enontekiö, Kemi-Tornio, Kuusamo, Rovaniemi ja Kittilä) liikenne on pysytellyt edellisvuoden tasolla.
Savonlinna ja Lappeenranta ovat olleet vailla säännöllistä lentoyhteyttä osan vuodesta, mikä näkyy lentoliikennetilastoissa.
- Kotimaan lentoreiteille on mahdollista saada lisäkysyntää matkailijoista. Esimerkiksi konetta Helsinki-Vantaalla vaihtavat pitäisi saada piipahtamaan Suomessa. Suomi matkailumaana kiinnostaa, mutta Suomen olisi edelleen vahvistettava maan houkuttelevuutta kehittämällä kilpailukykyisiä matkailutuotteita ja niiden markkinointia, sanoo Sundelin.
- Finavia pyrkii omalta osaltaan tuomaan Suomea esille lentoasemillaan, mistä ovat esimerkkeinä juuri uudistettu Helsinki-Vantaan tuloaula tai terminaalit Oulussa ja Kittilässä. Lisäksi jatkamme määrätietoisesti lentoasemiemme markkinointia lentoyhtiöille, Sundelin kertoo.
Tehokkaampaa lentoliikennettä
Kaupallisen liikenneilmailun laskeutumisten määrä laski edelleen viime vuonna 115 263 operaatioon, mikä oli 1,5 % edellisvuotta vähemmän. Matkustajamäärät eivät ole vähentyneet suhteutettuna laskeutuneiden koneiden määrään, mikä tarkoittaa että lentoliikenne on aiempaa tehokkaampaa lentokoneiden korkeiden täyttöasteiden sekä koneiden kasvaneen koon vuoksi.