– Oulun lentoasemalla on onnistuttu tehostamaan toimintoja ja parantamaan taloudellisia tunnuslukuja merkittävästi, vaikka matkustajamäärät ovat olleet kotimaan liikenteessä haastavia. Määrätietoisen johtamisen ansiosta kustannustehokkuus ja asiakaspalvelu ovat selkeästi parantuneet, henkilöstö on sitoutunutta ja motivoitunutta. Tämä on näkynyt myös asiakastyytyväisyyden parantumisena, sanoo toimitusjohtaja Kari Savolainen Finaviasta.
– Oulun lentoasema on toiseksi vilkkain lentoasema Suomessa. Finavia on tehnyt suuria panostuksia Oulun lentoasemalle 2000-luvulla sekä rahallisesti että toiminnallisesti ja mahdollistanut osaltaan liikenteen kehittymisen Oulussa. Teemme seutukunnan kanssa yhdessä paljon töitä lentoliikenteen edellytysten parantamiseksi, sillä toimiva lentoasema ja hyvät yhteydet on tärkeä tuki alueen elinkeinoelämälle, Savolainen lisää.
Kapasiteettia isommallekin matkustajamäärälle
Oulun lentoasema voisi palvella 1,5 miljoonaa matkustajaa nykyisellä kapasiteetillaan. Uudistushankkeen aikana terminaalin tiloja on laajennettu, lähtöselvitystä ja turvatarkastusta sujuvoitettu sekä viihtyisyyttä lisätty ja uusia palveluita tuotu lentomatkustajien ulottuville. Viimeisimpänä uutuutena lentoasemalle avattiin oma apteekki ja suunnitelmissa on kehittää kaupallisia palveluita edelleen asiakaspalautteiden pohjalta.
Vuoden lentoasema valittiin nyt 24. kerran, ensimmäisen kerran valinta tehtiin vuonna 1990.
Oulussa lentoasema otettiin käyttöön vuonna 1953 ja vuonna 2013 sen kautta kulki 877 000 matkustajaa. Lentoaseman liikenne on ollut alkuvuonna voimakkaassa kasvussa (tammi-huhtikuu +16%). Lentoaseman päällikkönä toimii Liisa Sallinen.